Štvrtá generácia modelu X-Trail si v podstate zachovala rozmery svojho predchodcu. Na dĺžku má 4681 mm a rázvor 2705 milimetrov, jej technické základy sú ale nové. SUV je postavené na aliančnej modulárnej platforme CMF-C, ktorú má tento automobil spoločnú s menším modelom Qashqai, konštrukcia novšieho auta je ale o niečo vyspelejšia a mimoriadne zaujímavá.

Nissan hovorí, že sa im vďaka novej technike zvárania a lisovania plechov podarilo zvýšiť torznú tuhosť karosérie pri súčasnom znížení hmotnosti holej kostry v porovnaní s minulým modelom, presné čísla ale zatiaľ neuvádza. Čo nás v tlačovej správe zaujalo ešte viac, je fakt, že to automobilka s redukciou váhy myslela vážne.

Verte tomu alebo nie, ale nový X-Trail nielenže dostal kompozitové veko batožinového priestoru, ale jeho kapota, predné blatníky a dokonca všetky štyri dvere sú vyrobené z hliníka! Zatiaľ netušíme, ako bude európska verzia tohto auta jazdiť, ale uvedený mix materiálov v kombinácii s ľahkým trojvalcom a vyspelým podvozkom (vzadu multi-link, vpredu vzpery McPherson, „riadenie s lepšou odozvou a vylepšeným citom okolo stredovej polohy“) by mohlo celkom fungovať.

Keď už sme pri tom motore... V základe je X-Trail poháňaný preplňovaným benzínovým trojvalcom VC-T s objemom 1,5 litra, ktorý sa môže pochváliť variabilným kompresným pomerom. Ten môže meniť plynulo od 8,0:1 do 14,0:1. Maximálny výkon európskeho prevedenia je 120 kW, teda 163 koní pri 5600 otáčkach za minútu a najvyšší krútiaci moment 300 newtonmetrov, ktorý má vodič pod plynom v rozmedzí od 2800 do 4000 ot./min.

Mild-hybridná technika ukladá pri brzdení rekuperovanú energiu do malej lítiovo-iónovej batérie (jej kapacitu Nissan neuvádza) a pri plnej akcelerácii dodá prostredníctvom štartér-generátora na krátku chvíľu ďalších 6 Nm.

Táto jednotka je spárovaná výlučne s Xtronicom s plynulou zmenou prevodového pomeru. Jedinou možnosťou je potom pohon predných kolies, pričom auto zrýchli z miesta na stovku za 9,6 sekundy a má maximálnu rýchlosť rovných 200 kilometrov za hodinu. Priemerná spotreba sa podľa počtu sedadiel a výbavy, teda v závislosti na pohotovostnej hmotnosti a veľkosti pneumatík, pohybuje od 7,1 do 7,4 litra na 100 km.

Druhou alternatívou v Nissane je systém nazvaný e-Power a z X-Trailu robí svojim spôsobom elektromobil, ktorý akurát nemusíte nabíjať – má totiž na palube generátor poháňaný už spomínaným zážihovým trojvalcom. To okrem iného znamená, že benzínový agregát za žiadnych okolností neprenáša svoj výkon na kolesá. Tie roztáča buď jeden alebo v prípade štvorkolky e-4orce dva elektromotory.

Slabšia predokolka má 204 koní a 330 Nm, maximálku 170 km/h a stovku dá za 8 sekúnd. Silnejší e-4orce má len nepatrne vyšší výkon 213 koní a Nissan neuvádza jeho systémový krútiaci moment, ale len údaj 330 + 195 Nm. Jeho najvyššia rýchlosť je 180 km/h a akcelerácia z miesta na 100 km/h zaberie buď 7,0 alebo 7,2 sekundy, pričom mierne lenivejší je sedemsedadlový variant. Spotreba? Podľa metodiky WLTP od 5,8 do 6,5 litra na 100 km.

Pokiaľ ide o interiér, Nissan zdôrazňuje zadné dvere, ktoré otvoríte do uhla takmer 90 stupňov kvôli jednoduchšiemu nakladaniu napríklad detských sedačiek. Druhý rad sedadiel je delený v pomere 60:40 a úplne dozadu by sa mali pohodlne zmestiť cestujúci s maximálnou výškou do 160 centimetrov. Ak dáte prednosť päťmiestnemu modelu, dostanete základný objem batožinového priestoru 585 litrov, ostatné údaje automobilka nespresnila.

Nový X-Trail zatiaľ nemá slovenské ceny, v Nemecku si ho však už môžete kúpiť, takže si pomôžeme aspoň ich cenníkom. Základný benzínový model vo výbave Visia vychádza na 35 500 eur, za najdrahší model s pohonom e-Power, štvorkolkou e-4orce a výbavou Tekna+ dáte 55 730 eur.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 38 obrázkov

zdroj: Nissan Europe