Toyota sa dlhodobo hlási ku znižovaniu emisií podobne ako iné automobilové koncerny, zároveň k tomu ale dodáva, že cesta k ekologickejším automobilom má byť lemovaná technologickou neutralitou.

Inak povedané, spásou nemá byť len klasický batériový elektromobil, ale rôzne alternatívne pohony, či už v podobe palivových článkov, vodíka spaľovaného v piestových motoroch, hybridov či syntetického paliva.

Práve novým typom benzínu chce Toyota prispieť k rozmanitosti, ešte raz ale pripomíname, že nejde o typickú syntetiku z CO2 a vodíka. Nízkoemisné palivo je vyrábané (a v tejto chvíli dokonca i dodávané zákazníkom ako prvá náplň nádrže pri kúpe nového auta v Texase a Mississippi) z obnoviteľných surovín.

Presné zloženie nepoznáme, ale Toyota hovorí, že viac ako 50 percent benzínu tvorí biopalivo vyrobené z poľnohospodárskych produktov a tiež rastlinného a živočíšneho odpadu. Podľa Japoncov má byť rozsiahla spolupráca s poľnohospodárskym sektorom spôsob, ako urýchliť uvedenie nízkoemisného benzínu na trh v masovom objeme a zároveň tým podporiť farmárov.

Čo za to?

Toyota a Chevron zdôrazňujú, že nový benzín v priebehu celého životného cyklu produkuje o 40 percent nižšie emisie CO2, pri jeho distribúcii je možné využiť bežne dostupnú infraštruktúru a automobilka upozorňuje, že „palivo je možné používať v takmer všetkých benzínových, hybridných či plug-in hybridných automobiloch po celom svete“.

Vďaka nemu by mohli vodiči radikálne znížiť svoju uhlíkovú stopu prakticky okamžite, otázkou ale je, koľko ich to bude stáť. Práve túto odpoveď nám Toyota zatiaľ neposkytla, aj keď je zo všetkých informácií pravdepodobne najdôležitejšia. Dobrou správou ale je, že napríklad HVO, teda z rastlinných a živočíšnych zvyškov vyrábaná nafta sa dá v tejto chvíli zohnať v Nemecku s cenou, ktorá len o 9 centov prevyšuje bežnú motorovú naftu z ropy. Tým netvrdíme, že je podobne malý cenový rozdiel medzi tradičným a novým nízkouhlíkovým benzínom od Toyoty a Chevronu, ale naznačuje, že by iné ako fosílne palivá mohli byť dostupné za rozumné peniaze, ak trh dostane zelenú.

zdroj: Toyota