Regionálne cesty v Bratislavskom kraji patria k najvyťaženejším na celom Slovensku. Prejde po nich do 30 000 áut denne. Veľký problém spôsobuje tranzitná doprava aj v intravilánoch miest a obcí.

Preto Bratislavský samosprávny kraj (BSK) začal s prípravou a výstavbou Malokarpatského obchvatu. Budovanie obchvatu Malokarpatska pozostáva zo 6 etáp. Po úplnom dokončení má nová cesta obísť Svätý Jur, Pezinok, Modru a Dubovú ako aj Slovenský Grob a Viničné.

Dôležitejším krokom ako samotná výstavba jednotlivých úsekov obchvatu je príprava nových územných plánov miest a obcí, upozorňuje BSK. Cieľom realizácie jednotlivých úsekov obchvatu nie je pripraviť živnú pôdu pre ďalší nekontrolovateľný rast, ale stabilizácia samotného územia. Z tohto dôvodu pri príprave dáva BSK rovnako veľký dôraz aj na zmeny v jednotlivých obciach nielen z pohľadu dopravnej a technickej infraštruktúry, ale aj z pohľadu budúcej dostupnosti služieb.

Obchvat Modry sa bude stavať o 2 roky

Čo sa týka konkrétnych krokov, BSK uviedol, že aktuálne sa pracuje na procese EIA, teda na posudzovaní vplyvov na životné prostredie. Potrebná dokumentácia by mala byť hotová do 2. štvrťroka 2025.

„Obchvat prispeje k zmenšeniu kolón, zníženiu emisií a zlepší aj prepojenie nášho územia so susedným Trnavským krajom. Celkovo pozostáva z niekoľkých fáz. Prvú etapu o dĺžke 1,7 km sme motoristom odovzdali v októbri 2022. Spája diaľničnú križovatku Triblavina s cestou III/1059 v katastri obce Chorvátsky Grob. Práce pokračujú ďalej a to nevyhnutnými administratívnymi procesmi. Aktuálne pripravujeme ďalšie úseky, najbližšie k realizácii je obchvat Modry, pričom s výstavbou by sme mohli začať v roku 2026,“ priblížil predseda BSK Juraj Droba.

„Bratislavský samosprávny kraj už má pre tento úsek hotovú dokumentáciu pre územné rozhodnutie. Preložka cesty II/502 začína východne od hranice zastavaného územia mesta Modra a vedie okolo areálu firmy Bohnenkamp, prechádza Procházkovým potokom, križuje preložku poľnej cesty a plánovanú cyklotrasu, stúpa a končí pri križovatke s Trnavskou cestou II/504. Realizáciou projektu sa významne zníži intenzita dopravy v centrálnej časti Modry, až o 75 %,“ doplnil Marek Horváth, vedúci oddelenia strategických projektov BSK.

Zdroj: BSK