Tunel Karpaty ako spoplatnený úsek diaľnice D4
Diaľničná známka pre Slovensko sa stáva čoraz drahšou - od budúceho roka vyjde na rok až 90 eur. Aspoňže pokryje všetky úseky diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré u nás máme, poviete si. Čo ak by štát nechal postaviť tunel Karpaty ako úsek diaľnice D4 čínskym stavebným firmám a následne by sa tam vyberali poplatky za prejazd? Aj taký zámer je zjavne v hre, tunel Karpaty bude drahý a hrozí, že štát naň nebude mať dostatok peňazí.
Mýto v tuneloch platievajú napríklad Nóri či motoristi v alpských regiónoch, upozornil denník Hospodárske noviny. Tunel Karpaty by mal mať 12 kilometrov na dĺžku a stáť by mohol okolo 1,7 miliardy eur. Pokryjú aspoň časť tejto vysokej sumy diaľničné poplatky od motoristov? O takejto možnosti informoval priamo minister dopravy Jozef Ráž. Číňania by tak mohli diaľnicu D4 v tomto úseku postaviť a následne vyberať peniaze za jej využitie.
Odborníci však upozorňujú, že by to isto nebolo čisto na komerčnej báze a minimálne do istej miery by sa na financovaní D4 Rača - Záhorská Bystrica vo verejnom záujme musel podieľať aj štát.
Slovensko by malo záujem o tunelovaciu metódu TBM, pri ktorej sa používa raziaci štít. Zadanie projektu čínskym firmám by však mohlo so sebou niesť aj riziká, napríklad čo sa týka ich odborných znalostí vo vzťahu k európskemu trhu. Takýto nedostastok sa prejavil napríklad pri železničných projektoch v prostredí EÚ, ktoré boli zverené čínskej strane. Je zároveň prakticky isté, že by ministerstvo dopravy čelilo výčitkám v súvislosti s tým, že by mali menej práce domáce stavebné firmy. Nehovoriac o geopolitickej perspektíve, ktorá by vydala na samostatný článok...
Zdroj: Hospodárske noviny / foto: Bratislavskykraj.sk