Vyzerá to, že s novým americkým prezidentom nielenže skončila podpora elektromobilov, ale naopak začína proti nim vojna. Naznačuje to aspoň najnovšia iniciatíva republikánov v Kongrese, ktorí chcú na batériové vozidlá zaviesť nové dane.

Dostali názov „Fair Share“, v preklade spravodlivý podiel, pričom iniciátorka nových poplatkov, americká senátorka Deb Fischer, poukazuje na fakt, že momentálne platia do fondu s názvom „Highway Trust Fund“ (HTF) prostredníctvom spotrebných daní na benzín či naftu len majitelia áut so spaľovacími motormi.

Infraštruktúru využívajú všetci rovnako

HTF je v Spojených štátoch využívaný na výstavbu a údržbu ciest i mostov, pričom federálna daň v USA je momentálne na úrovni 18,3 centa za galón na benzín a 24,3 centa za galón nafty. Len pre vašu lepšiu predstavu: vychádza to v prepočte 4,75 eurocenta za liter benzínu, respektíve 6,07 eurocenta za liter nafty.

Republikánska senátorka poukazuje na skutočnosť, že elektromobily samozrejme netankujú, ich majitelia do fondu neprispievajú, ale infraštruktúru využívajú rovnako ako všetci ostatní. Ako to vyriešiť?

Hneď dva poplatky

Deb Fischer navrhuje uložiť jednorazový poplatok za elektromobil vo výške 1000 dolárov ako miestnu daň. Vychádza z predpokladu, že bežné auto má priemernú životnosť zhruba desať rokov a za tento čas najazdí 100 tisíc míľ, teda približne 161 tisíc kilometrov. Len pre úplnosť dodávame, že priemerný vek vozidla v Spojených štátoch je 12,6 roka.

Druhý jednorazový poplatok vo výške 550 dolárov má byť platený na každý batériový modul s hmotnosťou presahujúcou 1000 libier, teda asi 454 kg.

Zvláštne čísla

Senátorka tým chce penalizovať elektromobily za vysokú hmotnosť v porovnaní s bežnými vozidlami so spaľovacími motormi, až na to, v tomto prípade obsahujú letáky jej kancelárie hromadu hlúpych chýb. Uvádza napríklad, že elektrický Ford F-150 Lightning má dvojnásobnú pohotovostnú hmotnosť v porovnaní so štandardnou F-150 (6000 vs. 3000 libier, teda 2722 vs. 1361 kg), čo samozrejme nie je pravda.

Reálne Lightning v závislosti na výbave váži od 2728 do 3127 kg, zatiaľ čo verzia so spaľovacím motorom má podľa motorizácie a výbavy 1992 až 2699 kg, teda v žiadnom prípade „menej ako 1,4 tony“. Podobne nezmyselne vyznieva tiež porovnanie Mustangu s Mustangom Mach-E, čo na tom, že prvý je kupé či kabriolet a druhé vozidlo patrí do segmentu SUV.

Súhlasíte?

Senátorka hovorí, že „elektromobily môžu byť až trikrát ťažšie ako autá so spaľovacími motormi“ (čo je samozrejme nezmyselné zjednodušujúce tvrdenie) a „preto viac opotrebovávajú cesty a mosty“ (o tom by sa možno dalo diskutovať, pretože reálne majú o niečo vyššiu hmotnosť v porovnaní s ekvivalentným bežným autom).

Na druhej strane sa však proti tvrdeniu „majitelia elektromobilov by mali tiež prispievať do fondu opráv“ ťažko niečo namieta. Vodiči batériových áut z toho nepochybne nadšení nebudú, na druhej strane to však s istotou väčšia skupina šoférov či majiteľov vozidiel s klasickými motormi nepochybne uvíta.

MALI BY MAJITELIA ELEKTROMOBILOV PLATIŤ POPLATOK, KTORÝ BY NAHRADILI VÝPADOK SPOTREBNEJ DANE ZA PALIVÁ?
  • Celkom určite áno, aj oni využívajú cesty ako všetci ostatní. ( 61% )

     

  • Mali by, ale stačil by jednorazový podľa typu pohonu. ( 6% )

     

  • Nie, nemali, nižšie emisie CO2 batériových áut sú dôležitejšie. ( 33% )

     

Odpovedalo 18 ľudí  

zdroj: Carscoops