Prvý elektrický Range Rover bude uvedený na trh v priebehu budúceho roka. Automobilka nám ho predstavuje pravdepodobne na posledných záberoch pre oficiálnou svetovou premiérou, pravdou ale je, že vývojové kusy majú na sebe kamufláž, ktorá sú skôr ekvivalentom priehľadnej spodnej bielizne než maskáčov.

Nové snímky ukazujú tradičný britský luxusný offroad v Spojených arabských emirátoch (potom, ako sa nedávno preháňal za polárnym kruhom) pri teplotách okolo 50 stupňov Celzia a 90-percentej vlhkosti.

Range Rover tým chce ukázať, že chystaná novinka má tepelný manažment batérie dostatočne odolný na to, aby zvládol akékoľvek podmienky a aby okolité prostredie nemalo žiadny vplyv na komfort posádky. Zástupcovia koncernu JLR hovoria, že auto „predbehlo ich očakávania“, ale – ruku na srdce – čakali by ste od ľudí zainteresovaných na vývoji nejaké iné slová?

Aby výrobca vytvoril dostatočne atraktívne zábery z púšte, prehnal niektoré autá na 90 metrov dlhej prírodnej dune Big Red, v srdci púšte Al Badayer neďaleko mesta Šardžá. Práve na tomto mieste sa mal predviesť nový „inteligentný systém vektorovania krútiaceho momentu“, ktorý nahradzuje konvenčný systém kontroly trakcie pracujúci na báze ABS.

Automobilka hovorí, že táto technika je schopná skrátiť reakčnú dobu auta a zmeniť individuálny prenos krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá zo 100 milisekúnd a jednu jedinú milisekundu. To okrem iného znamená, že elektrický Range Rover nebude strácať výkon ani v extrémnych podmienkach s nízkou trakciou.

Konštruktéri zároveň pripomínajú, že je pomerne náročné udržať pri vonkajších teplotách okolo 50 stupňov nad nulou príjemne vychladenú kabínu a zároveň zvládať optimalizáciu výkonu batérie.

Testovacie muly Range Roveru podľa všetkého dostali minimálne maskovanie aj kvôli tomu, aby sa automobilka mohla pochváliť kvalitou predprodukčných prototypov. Tie vyzerajú v zásade rovnako ako verzie so spaľovacími motormi, ktoré sú v predaji od roku 2022. Viditeľne iná je napríklad predná maska.

Podrobnosti o kapacite batérie čí elektromotoroch Range Rover neprezradil, hovorí sa však o systémov výkone porovnateľnom s osemvalcom, a to by znamenalo okolo 530 koní. Zároveň vieme, že vozidlo bude využívať 800-voltovú architektúru, ktorá umožní vysoké nabíjacie výkony jednosmerným prúdom.

Bude tankovať i vodík?

Range Rover Electric sa bude vyrábať v centrále automobilky v Solihulle, súbežne s mild-hybridmi a plug-in hybridmi. Autá budú spočiatku dostávať akumulátory od externého dodávateľa, ale časom by RR mal prejsť na batérie z domácej gigafactory v Somersete, ktorú plánuje postaviť materský indický koncern Tata.

Zástupcovia značky opakovane pripomínajú, že súčasná modulárna platforma MLA bola navrhnutá a vyrobená tak, aby mohla bez komplikácií poskytnú priestor vodíkovému pohonu s palivovým článkom. Práve preto sa stále častejšie skloňuje Range Rover FCEV, ktorý by mohol vzniknúť pod programom projektu Zeus. Koncern hovorí, že vodíkový pohon má byť doplnkom pre batériové elektromobily v rámci všetkých súčasných modelových radov, pretože Land Rover usiluje o nulové emisie od roku 2036.

zdroj: Range Rover