Vyzerá veľmi podobne ako jeho predchodca a mnohí si ho s ním budú mýliť. Ak preto budete chcieť mať istotu, stačí sa na nový Range Rover pozrieť zozadu. Jeho neobvyklé vertikálne uložené svetlá zamaskované pod čiernym prekrytom, sú jasným identifikátorom. A rovnako tiež neobvykle vyzerajúce dve „žraločie“ plutvy na streche.
Inak je nový Range po stránke štylistiky len veľmi decentným, evolučným krokom vpred. Má vyhladené a prepracované línie obdobným spôsobom, ako to robia napríklad aj dizajnéri Porsche. Čo väčšinou konzervatívni zákazníci britskej značky s veľkou pravdepodobnosťou ocenia. Viac technici orientovaní klienti by mohli kvitovať fakt, že RR má koeficient aerodynamického odporu vzduchu 0,30. Čo je na offroad pozoruhodná hodnota.
Dva rázvory, štyri až sedem miest
Len pre istotu pripomíname, že novinka nemá s minulým výbehovým modelom nič spoločného. Je postavená na novej modulárnej platforme MLA-Flex, ktorá je schopná ponúknuť miesto štandardnej, elektrifikovanej i čisto elektrickej technike. A prichádza s dvomi rázvormi.
Štandardný model má dĺžku 5052 mm, šírku 2047 mm a výšku 1870 mm, pričom nápravy má od seba vzdialené 2997 milimetrov. Predĺžená verzia je o 200 mm dlhšia, má zhodnú šírku i výšku a rázvor natiahnutý na 3197 milimetrov. V oboch prípadoch je štandardom päťmiestny interiér, „jazvečík“ však ponúkne aj sedem sedadiel a v najluxusnejšom prevedení budú autá len štvormiestne.
Pokiaľ ide o podvozok, auto má vpredu dvojité lichobežníkové ramená s rozdelenou spodnou „vidličkou“ a vzadu pracuje päťprvkové zavesenie. Štandardom je riadenie zadnej nápravy, ktoré v nízkych rýchlostiach natočí kolesá do protismeru až o sedem stupňov, zatiaľ čo v tých vyšších budú kvôli stabilite kolesá natáčané analogicky s prednými. Mimochodom, polomer otáčania kratšieho vozidla je 11 metrov.
Novinka dostala ako vôbec prvý Land Rover systém nazvaný Dynamic Response Pro a v podstate ide o aktívne stabilizátory. Pracujú so 48-voltovými elektrickými rozvodmi a s pomocou elektromotorov dokážu vyvinúť krútiaci moment až 1400 Nm, aby v zákrutách potláčali náklony karosérie.
O kvalitu jazdy sa stará vzduchové odpruženie kombinované s adaptívnymi tlmičmi, pričom s pomocou dát eHorizon auto dokáže čítať cestu pred sebou a nastaviť podvozok tak, aby bol pripravený na očakávané pohyby karosérie ešte predtým, než Range Rover zatočí do zákruty.
Za samozrejmosť berte tiež pohon všetkých kolies nazvaný iAWD. To „i“ podľa Britov znamená inteligentný a v praxi sa to prejavuje tým, že vozidlo až stokrát za sekundu sleduje úroveň priľnavosti a podnety od vodiča, aby prediktívne rozdeľovalo výkon prostredníctvom systému Intelligent Driveline Dynamics medzi jednotlivými kolesami.
Každý Range Rover bude automaticky vybavený uzávierkou zadného diferenciálu, ktorá bude pomáhať nielen v teréne, ale vďaka plynulému záberu sa zapojí do hry aj pri rýchlych výjazdoch zo zákrut. Aby obsluha nemusela veľmi premýšľať nad nastavením techniky na rôznych povrchoch či v rámci rozličných klimatických podmienok, bude mať opäť k dispozícii až šesť rôznych jazdných módov nastaviteľných prostredníctvom rozhrania Terrain Response 2. V každom prípade vodičovi stále ostane k dispozícii možnosť upraviť si každú jednu modifikovateľnú časť podľa vlastného uváženia. Poďme na motory.
Nový Range Rover by mal bez úprav zvládnuť brody s hĺbkou 900 mm.
Mimo Európy bude nový Range Rover dostupný s tromi naftovými radovými šesťvalcami s objemom 3,0 litra – bez mild-hybridnej techniky. Všetky tri motory (rovnako ako kompletný zvyšok portfólia dostupných agregátov) budú bez výnimky spojené s osemstupňovou automatickou prevodovkou a hádame, že ide o známu konštrukciu od ZF.
Model D250 poskytne 249 koní a 600 Nm, D300 rovných 300 koní a 650 Nm a najsilnejšie prevedenie D350 zase 350 koní a 700 newtonmetrov. Údaje o spotrebe automobilka zatiaľ neprezradila, ale tieto autá majú hmotnosť od 2455 (resp. 2454) kg, na stovku z miesta akcelerujú od 6,1 do 8,3 sekundy a ich najvyššia rýchlosť sa pohybuje v rozmedzí od 206 do 234 kilometrov za hodinu.
Pre trhy EÚ budú tieto tri dieselové jednotky dostupné ako mild-hybridy a Range Rover udáva identické výkonové i dynamické parametre aj pre čiastočne elektrifikované verzie. Rozdiel je v tom, že sú nepatrne ťažšie (2505 kg) a poznáme aj ich udávanú priemernú spotrebu 8,2, respektíve 8,3 litra nafty na 100 kilometrov podľa metodiky WLTP. Len pre úplnosť – predĺžený model bude dostupný výlučne s najvýkonnejším vznetovým šesťvalcom.
Benzínovým základom bude opäť trojlitrový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním. P360 má (ako signalizuje označenie) 360 koní a 500 Nm, zatiaľ čo P400 posiela na kolesá 400 koní a 550 Nm. S touto výbavou zrýchli slabší model z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy a zvládne 225 km/h, kým silnejší vystrelí na stovku za 5,8 sekundy a auto prestane akcelerovať po dosiahnutí 242 km/h.
Bavorské kone
Vrcholom je dvakrát preplňovaný vidlicový osemvalec s objemom 4,4 litra pôvodom od BMW, aj keď Land Rover túto informáciu z logických dôvodov vôbec nekomunikuje. S vrcholným agregátom má auto hmotnosť 2585 kg, takže v porovnaní s ostatnými modelmi má zväčšené brzdové kotúče. Predné z 380 na 400 mm, zadné z 355 ma 370 mm.
Maximálny výkon V8 je 530 koní a najvyšší krútiaci moment vrcholí hodnotou 750 newtonmetrov. Britský tank vďaka nemeckému motoru akceleruje na 100 km/h za 4,6 sekundy a jeho rozlet brzdí elektronický obmedzovač pri obligátnych 250 kilometroch za hodinu. Spotreba? Priemer 11,4 až 11,9 l/100 km podľa WLTP.
Aby sme nezabudli, Range Rover dorazí aj ako plug-in hybrid. Slabší P440E i silnejší P510E bude mať benzínový šesťvalec 3.0 Ingenium, elektromotor s výkonom 143 koní integrovaný do prevodovky a dodatočné akumulátory s kapacitou 38,2 kWh (31,8 využiteľných), ktoré by podľa výrobcu mali aj v reálnom svete ponúknuť dojazd čisto na baterky minimálne 80 kilometrov (oficiálne udávané číslo je 100 km). Samotný elektromotor bude mať povolené rozbehnúť auto na 140 km/h.
Asi by sme vám mali niečo napísať aj o interiéri, luxusnej výbave, materiáloch a podobne, ale máme dojem, že písmen na tento text už bolo vyplytvaných viac než dosť. Pozrite sa preto radšej do galérie i na priložené video. Povedia vám toho oveľa viac.
zdroj: Land Rover