Je to celkom paradox. Nedávno predstavená sedmička od BMW má kvôli pokutám za emisie pre Európu pripravené len šesťvalce a elektromotory, koncern Jaguar Land Rover si však z bruselských úradníkov evidentne ťažkú hlavu nerobí.
Nový Range Rover Sport si tak budete môcť aj u nás kúpiť s dvakrát preplňovaným vidlicovým osemvalcom s objemom 4,4 litra, ktorý bude Britom dodávať práve bavorská automobilka. V8 je v tomto prípade naladená na 530 koní a 750 Nm, pričom Sport vďaka nemeckému motoru zvládne šprint na stovku za 4,5 sekundy.
Zvyšok ponuky tvoria výlučne trojlitrové radové šesťvalce Ingenium „z domácej záhradky“ v rôznom stupni elektrifikácie a až v siedmych výkonových prevedeniach. Najslabšie sú naftové mild-hybridy, ktoré majú 249, 300 a 350 koní, respektíve 600, 650 a 700 newtonmetrov.
Nad nimi stoja dva benzínové mild-hybridy s výkonom 360 koní (plus 500 Nm) alebo 400 koní a 550 Nm a na vrchole nájdete dva zážihové plug-in hybridy P440e a P510e. Slabší má systémový výkon 440 koní, 620 Nm a stovku zdolá za 5,8 sekundy, silnejší pre zmenu vyprodukuje 510 koní, 700 Nm, z 0 na 100 km/h zrýchli za 5,4 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 242 kilometrov za hodinu.
V dobíjacích hybridoch šesťvalcom asistuje elektromotor s výkonom 105 kW (143 koní), ktorý je namontovaný medzi prevodovkou a medzinápravovou rozvodovkou. O jeho napájanie elektrickou energiou sa starajú dodatočne montované lítiovo-iónové akumulátory s celkovou kapacitou 38,2 kWh a využiteľnou kapacitou 31,8 kWh, čo je ekvivalent približne 12 litrov benzínu.
Podľa metodiky WLTP by vám to malo stačiť na 113 km v čisto elektrickom režime a je celkom sympatické, že k tomu Land Rover dodáva takzvaný „dojazd v reálnom svete“, ktorý podľa automobilky vychádza na 88 kilometrov.
Rovnako ako Range Rover, aj Sport je postavený na novej modulárnej platforme MLA-Flex, dokonca majú obe autá identický rázvor 2997 milimetrov (teda ak nebudeme porovnávať predĺžený variant RR). To podstatné je, že novinka má vďaka nej až o 35 percent vyššiu torznú tuhosť karosérie v porovnaní s predchodcom.
Aby sme mali základné rozmery z krku, dodávame, že Sport má dĺžku 4946 mm, šírku vrátane vonkajších spätných zrkadiel 2209 mm (výrobca údaj bez nich z nejakého dôvodu neuvádza) a výšku 1820 mm.
Že sa práve predstavený model napriek všetkému luxusu na palube nestratí ani v ťažkom teréne, dokazuje okrem dvojstupňovej redukcie spriahnutej so štandardným osemstupňovým automatom ZF a pohonom 4x4 aj schopnosť zvládnuť brod s hĺbkou až 900 mm, svetlá výška 281 mm (v prípade PHEV 274 mm) a veľmi slušné nájazdové uhly. Ten predný má, 33 stupňov, prechodový 26,9 stupňa a zadný rovných 30 stupňov.
Úplnou novinkou je adaptívny tempomat určený aj do terénu, ktorý automaticky rozpoznáva kvalitu podkladu pod kolesami a podľa zvoleného komfortného režimu sa podvozok prispôsobí aktuálnym podmienkam. Dôležité informácie a zábery z kamier vodičovi zobrazí veľký stredový dotykový displej s najnovším infotainmentom Pivi Pro.
Do dvoch rokov dorazí aj EV a SVR
O lepšie jazdné vlastnosti na bežných cestách sa postarajú elektronicky ovládané stabilizátory spojené so 48-voltovým systémom Dynamic Response Pro, ktorý je schopný pomocou aktuátorov na každej strane vyvinúť krútiaci moment až 1400 Nm, aby potlačil náklony karosérie. Pri parkovaní, v ostrejších zákrutách alebo naopak vo vysokých rýchlostiach sa môže vodič spoľahnúť na systém riadenia oboch náprav (zadné kolesá sa natočia maximálne o 7,3 stupňa) a samozrejmosťou v tomto aute je tiež vzduchové odpruženie.
Okrem vyššie uvedených motorizácií JLR plánuje uviesť na trh ešte dve ďalšie verzie. V roku 2024 dorazí elektromobil a potvrdená už bola i športová verzia Sport SVR, ktorá by mohla mať okolo 600 koní. A aby sme nezabudli, štandardný Range Rover Sport má byť uvedený na trh až v prvej polovici budúceho roka, takže berte túto premiéru zatiaľ len ako ochutnávku vecí budúcich.
zdroj: Land Rover