Stellantis odhalil nové technické podrobnosti týkajúce sa platformy STLA Frame, ktorá sa prvýkrát objaví v sériových modeloch RAM 1500 EV a 1500 Ramcharger. V oboch prípadoch ide o pickupy, prvý je čisto elektrický, druhý plug-in hybrid, ktorý predĺži dojazd prídavným spaľovacím motorom.

Tieto isté základy sa v nasledujúcich rokoch objavia tiež pod karosériami ďalších pripravovaných automobilov značky RAM a Jeep. Aj keď to zatiaľ nie je oficiálne potvrdené, ďalšími v poradí by mohli byť Jeep Wagoneer a Grand Wagoneer.

Full-size s dĺžkou do šesť metrov

Keďže ide o modulárnu konštrukciu, asi neprekvapí, že STLA Frame ponúkne variabilný rázvor s (neštandardne nadpriemernou) dĺžkou od 3143 do 3690 milimetrov. Vďaka tomu budú môcť mať vozidlá s touto technikou celkovú dĺžku karosérie od 5488 do 5941 mm, šírka sa bude pohybovať od 2062 do 2142 mm a namiesto výšky konzorcium uvádza svetlosť od 168 do 262 milimetrov.

A keďže pôjde o tie najväčšie stroje používané najčastejšie na severoamerickom trhu, inkriminované vozidlá ponúknu pod blatníkmi dosť miesta na pneumatiky s priemerom od 834 do 838 milimetrov.

Impozantné sú potom tiež najdôležitejšie úžitkové parametre. Autá na STLA Frame budú mať nosnosť do 1224 kg a budú schopné ťahať tie najväčšie brzdené prívesy s hmotnosťou do 6350 kilogramov! Platforma tiež podporuje brodenie vodnými tokmi s hĺbkou do 610 milimetrov bez ďalších dodatočných úprav, a ako sme už naznačili, bude multi-energetická.

Čisto elektrické batériové modely by mohli s najväčšími akumulátormi ponúknuť dojazd do 800 kilometrov, čo zodpovedá kvapalinou chladené moduly článkov s celkovou kapacitou od 159 do 200 kilowatthodín.

Z tohto sa zdá, že by STLA Frame moha slúžiť aj pre klasické hybridy, možno len s čiastočnou elektrifikáciou.

Takto navrhnuté elektromobily dostanú integrované pohonné jednotky na prednej i zadnej náprave, pričom ich maximum bude na hranici 250 kW. Inak povedané, najsilnejšie autá budú mať okolo 500 systémových kilowattov, teda kombinovaných 680 koní. To má stačiť (aj pri vysokej pohotovostnej hmotnosti) na zrýchlenie z 0 na 60 míľ za hodinu (97 km/h) za 4,4 sekundy.

Pretože celý čas hovoríme o 800-voltovej architektúre, Stellantis tvrdí, že vozidlá zvládnu rýchlonabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom 350 kW a 10-minútové nabíjanie by malo predĺžiť dojazd o 160 km. Za samozrejmosť potom považujte obojsmerné nabíjanie a teda možnosť pripojiť k autu elektrospotrebiče či čiastočne napájanie domácnosti.

Druhou možnosťou bude takzvaný REEV, teda elektromobil so spaľovacím motorom zásobujúcim batérie (spolu s generátorom) elektrickou energiou. Vďaka tomuto „predlžovaču“ dojazdu zvládnu takto postavené modely maximálne až 1100 kilometrov.

zdroj: Stellantis