Výhody pre elektroautá sú bežné, no aj poplatky a dane sú tiež čoraz častejšie
Viacerí priaznvici elektromobility sú proti dodatočným poplatkom plateným za autá na elektrický pohon, a to najmä v čase, keď mnohí politici - či už v Európe alebo Severnej Amerike - chcú presvedčiť vodičov na elektrický pohon. Používajú pritom neraz lákadlá ako dotácie a daňové úľavy na nákup elektromobilov.
Dodatočný poplatok môže motoristov odradiť od kúpy elektromobilu, no kanadskí zákonodarcovia tvrdia, že nejde o represívnu akciu. Vraj ide naopak len o pokus spravodlivo rozpočítať medzi jednotlivých vodičov a vlastníkov vozidiel náklady investované do údržby ciest.
Problémom, resp. predmetom kritiky sa stala daň z paliva dodaného na čerpaciu stanicu, ktorá sa v kanadskej provincii Alberta síce účtuje, no netýka sa elektrických áut. Takto získané peniaze pomáhajú finacovať cesty, mosty a inú verejnú infraštruktúru.
Nevýhoda elektromobilov? Väčšia hmotnosť
„Keďže vodiči elektromobilov očividne neplatia daň z pohonných hmôt, nová daň bude ich príspevkom k údržbe ciest a podpore iných verejných služieb,“ povedal minister financií Alberty Nate Horner.
Lokálna vláda argumentuje hmotnosťou elektromobilov, ktoré zvyknú byť ťažšie ako ich náprotivky so spaľovacím motorom. Môžu za to najmä ťažké batérie. Na druhej strane, nie všetky elektromobily majú rovnakú hmotnosť, no tento aspekt nová daň vôbec neberie do úvahy, keďže jej sadzba je rovnaká pre všetky vozidlá.
V Severnej Amerike sa dá stretnúť so zdaňovaním elektrickej mobility čoraz častejšie. Napríklad kanadská provincia Saskatchewan si za registráciu elektrického auta účtuje dodatočných 150 kanadských dolárov (viac ako 102 eur). Zaujímavosťou je, že v 24 štátoch USA požadajú zaplatiť za elektromobil vyšší registračný poplatok v porovnaní s klasickým autom so spaľovacím motorom. Šesť štátov najsilnejšej ekonomiky sveta pritom zároveň vyberá daň na nabíjacích staniciach.
Zdroj: BBC / foto: cz.depositphotos.com