Tunel Karpaty dokončí diaľničný obchvat Bratislavy
Predstavte si to... je september 2036 a vy šoférujete autom z Rače do Záhorskej Bystrice. Namiesto klasickej cesty cez mesto a následne cez D2 však využijete trasu novým tunelom Karpaty, ktorý práve otvorili. Taká je predstava ministra dopravy Jozefa Ráža. Aká bude realita?
Slovensko má dlhodobo problémy dodržiavať stanovené termíny výstavby nových diaľnic. Napríklad, v roku 2036 pravdepodobne ešte nebude hotová ani druhá rúra tunela Branisko, takže za úplne dokončenú sa nebude dať považovať ani toľko diskutovaná diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami.
Ak by tunel Karpaty naozaj postavili, prekonal by svojou dĺžkou aj najdlhší cestný tunel na Slovensku Višňové, ktoré majú otvárať na budúci rok. Mimochodom, prekonal by ho aj cenou, ale to je už iná vec...
Diaľnica D4 a nový tunel Karpaty
Jedno je isté: Diaľnica medzi Račou a Záhorskou Bystricou je kontroverzná téma, názory na ňu sa rôznia aj medzi odborníkmi. Potrebujeme ju? Ak áno, potrebujeme ju už teraz? Takmer 12 kilometrov dlhý tunel má byť súčasťou diaľnice D4.
Štát akutálne schytáva kritiku za to, že nový tunel sa má stať strategickou investíciou na základe skráteného pripomienkovacieho konania, počas ktorého dali verejnosti na vyjadrenie len 7 dní namiesto štandardných 15 dní. Ministerstvo dopravy proces rozbehlo ešte koncom júna.
Pomerne kuriózne však pôsobí snaha ministerstva zrýchliť prípavné procesy tým, že verejnosť dostane zrovna v dovolenkovom období o týždeň kratší čas na vyjadrenie k zásadnej téme – o to viac, keď výstavba sa má začať až v roku 2030 (!).
Napriek odporu časti verejnosti a záujmových organizácií ako Cyklokoalícia (tá odkazuje, že prioritou by mali byť železnice), sa však dá očakávať, že tunel Karpaty sa strategickou investíciou naozaj stane a my budeme ešte zvedavší na to, čo stane následne.
Zdroj: Sme.sk