Veľkolepé uvádzanie novinky z dielní Volkswagenu v tomto prípade nie je samoúčelné. Bez preháňania ide o najdôležitejší model posledných rokov, míľnik rovnakého významu ako svojho času Chrobák či Golf. Sériový Volkswagen ID.3 totiž otvára novú kapitolu dostupnej elektromobility a ukazuje, čo nás čaká. Jeho koncepcia, tvary, modularita a univerzálnosť zároveň prezentujú neuveriteľné schopnosti koncernu Volkswagen na poli áut pre masy. Nech je jeho príchod akokoľvek mediálne nafúknutý, s napätím ho sleduje nielen široká a odborná verejnosť, ale aj kompletná konkurencia. VW ID.3 je totiž prvým reálnym hráčom, ktorý môže na poli elektrických áut ohroziť doterajší najpredávanejší elektromobil sveta, Nissan Leaf. Karty na to má rozhodne poriadne silné.
Sériový Volkswagen ID.3 má pohotovostnú hmotnosť od 1719 kg (45 kWh) po 1839 kg (77 kWh) a užitočná hmotnosť sa podľa výbavy pohybuje v rozsahu od 416 do 541 kg.
Elektrický Volkswagen jazdí na diskoch s priemerom 18, 19 alebo 20 palcov a jeho rázvor prekonáva súčasný Golf o celých 145 mm. Koeficient jeho aerodynamického odporu má hodnotu len 0,267.
Väčší ako Golf
Kompaktný Volkswagen ID.3 mnohé médiá už v časoch jeho tajného testovania nazývali elektrickým „Golfom“. A neboli ďaleko od pravdy, s celkovými rozmermi 4261 x 1809 x 1552 mm je ID.3 len o pár milimetrov dlhší aj širší ako Golf, na výšku však ID.3 získava viac ako 5 cm, zatiaľ čo rázvorom 2765 mm prekonáva Golf o masívnych 145 mm (!). Aj vďaka tomu sa podarilo konštruktérom vytvoriť vzdušnú a priestrannú kabínu porovnateľnú s vyššími crossovermi. Silnou stránkou má byť predovšetkým jednoduché nastupovanie na vyššie sedadlá (zadné sú dokonca o 60 mm vyššie ako predné) a dostatok miesta nad hlavami všetkých cestujúcich.
Súčasný Golf sa pred elektrickým ID.3 musí skloniť aj pri hodnotení základného objemu kufra. Kým Golf operuje s hodnotou 380 l, ID.3 poskytne až 385 l, čo nie je na elektromobil so zadným náhonom rozhodne zlá hodnota. Zadné operadlo je delené v klasickom pomere 40:60 a nechýba v ňom ani otvor na dlhé predmety. Objemom kufra sa ID.3 vyrovnalo dokonca aj o 23 cm dlhšiemu Nissanu Leaf (!). Volkswagen ID.3 skrátka prepisuje štandardy elektromobilov aj na poli využitia vnútorného priestoru.
Analógové prístroje patria definitívne minulosti, ID.3 sa spolieha výlučne na displeje. V aute nechýba veľa odkladacích priestorov, na tom si koncern VW dlhodobo zakladá.
Sila modulárnej platformy
Z pohľadu techniky je najinovatívnejším prvkom ID.3 nová modulárna platforma MBE. Píše sa o nej už dlho, až teraz však v plnej nahote odhaľuje svoje silné stránky. Je konštruovaná výlučne pre potreby elektromobilov, konštruktéri tak pri ID.3 nemuseli robiť žiadne kompromisy ani pri uložení akumulátorov v podlahe. Ich hmotnosť je približne 300 kg, výrazne znižujú ťažisko a dodávajú energiu elektromotoru uloženému pri zadnej hnanej náprave. ID.3 prichádza s dvomi výkonmi hnacieho elektromotora (110 kW, resp. 150 k a 150 kW, resp. 204 k) a tromi kapacitami trakčných akumulátorov. Základom je „baterka“ s kapacitou 45 kWh a dojazdom 330 km, druhý level bude tvoriť 58 kWh a dojazd 420 km a najdrahšia konfigurácia s kapacitou 77 kWh autu zaistí normovaný dojazd 550 km (WLTP). Maximálna rýchlosť všetkých verzií je elektronicky obmedzená na 160 km/h, krútiaci moment má hodnotu 310 Nm (pre obidve výkonové verzie).
Trakčné akumulátory základnej verzie ID.3 majú podľa oficiálnych informácií hmotnosť približne 300 kg. Tie najvýkonnejšie (s kapacitou 77 kWh) postačia na dojazd 550 km.
Pri dobíjaní rýchlonabíjačkou s výkonom 100 kW vraj za 30 min získate energiu na ďalších 260 km, fabrika zároveň upozorňuje, že pre šetrné zaobchádzanie s akumulátormi je dôležité, aby ich užívateľ nenabíjal na 100 % kapacity, ale skôr len na 80 %. Samozrejme to nie je podmienka, nahlas však dáva tipy, ako udržať pôvodnú kapacitu akumulátorov čo najdlhšie. Volkswagen však akumulátorom verí natoľko, že si na ne dovolil poskytnúť záruku 7 rokov a 160 000 km (garantuje, že ich kapacita za tento čas neklesne pod 70 % kapacity).
Cena ako naftový hatchback. To vážne?
Šok Volkswagen spôsobil aj cenou svojho auta. Novinka sa v predaji ukáže v polovici roka 2020, pričom by podľa zverejnených údajov mala cena základnej verzie podliezť 30 000 eur. Vzhľadom na technickú prepracovanosť a vysoké koncernové štandardy ide o cenu, ktorá by mala začať reálne konkurovať naftovým kompaktným hatchbackom s porovnateľnou dynamikou. Fabrika zároveň priznáva, že s pribúdajúcimi elektrickými modelmi v portfóliu budú ceny niektorých kľúčových komponentov klesať, čo by sa mohlo v budúcnosti prejaviť aj vo väčšej dostupnosti elektrických áut na trhu.
V Nemecku bude stáť základná verzia ID.3 menej ako 30 000 eur.
Typ karosérie: | 5-dverový hatchback |
---|---|
Trieda / kategória: | kompaktný elektromobil |
Vonkajšie rozmery (mm): | 4261 x 1809 x 1552 |
Druh pohonu: | elektrický |
Zdvihový objem (ccm): | - |
Počet valcov / ventilov: | - |
Maximálny výkon (kW / ps): | 110/150 a 150/204 |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | 310 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 160 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | - |
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): | - |
Prevodovka: | - |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1719 - 1839 |
Brzdy: | kotúčové ventilované/kotúčové |
Podvozok: | vzpery MacPherson/viacprvkové zavesenie |
Priemer diskov: | 18, 19, 20 palcov |
Rázvor (mm): | 2765 |
Objem nádrže: | 45, 58, 77 kWh |
Objem kufra: | 385 |
Cena ( Euro ): | pod 30 000 (základná verzia) |