O budúcnosti Mazdy sa toho za posledné roky napísalo veľa, pričom značná časť článkov má okrem témy spoločnú ešte jednu vec. Mnohé texty sú v zásade len dohady o tom, že niekto niekde čosi naznačil, obvykle vychádzali „z dobre informovaných zdrojov“ a nezriedka sa v nich písali „zaručené informácie“ bez konkrétnych dôkazov.
Tým netvrdíme, že sú všetky doteraz vydané články postavené na vode. Nakoniec i nasledujúce odstavce a riadky potvrdzujú ono známe úslovie, že sa bez vetra ani lístok nepohne. Chýbal nám však nejaký ucelený súhrn toho, čo sa skutočne chystá a čo sú len zbožné priania nemalej fanúšikovskej základne, respektíve senzácie chtivých novinárov.
Či to podobne videli aj kolegovia zo stranky Autoblog.nl, popravde netušíme. Ich rozhovor so súčasným najvyšším šéfom európskej Mazdy nám však konečne rozkrýva niektoré detaily, v prípade ktorých sme už začínali strácať prehľad o tom, či ide o mestské legendy alebo pravdu.
Ak vás Mazda či jej neobyčajná technika úprimne zaujímajú, asi vás neprekvapíme, že sa začiatok interview stočil k Wankelu. A ak ho aj vy netrpezlivo očakávate, máme pre vás dobré správy. Rotačný motor žije a čoskoro dorazí na trh. Zatiaľ ale len v úlohe generátora elektrickej energie v novej verzii Mazdy MX-30.
Potvrdené. O predĺženie malého dojazdu elektrického crossoveru MX-30 sa postará nový Wankel.
„Ako je už známe, automobilový sektor bol postihnutý nedostatkom polovodičov a problémami v dodávateľskom reťazci. Preto očakávame, že model MX-30 R-EV uvedieme na trh v druhej polovici roka 2022. Vo všeobecnosti sa rotačné motory dajú použiť v rôznych typoch vozidiel, ale my sa v súčasnosti zameriavame len na model MX-30. Považujte to za prvý krok k oživeniu Wankela a zároveň súčasť nášho prístupu založeného na viacerých technických riešeniach a stratégie elektrifikácie,“ prezradil Martijn ten Brink.
Šéf MME pripomína, že tento typ pohonnej jednotky je pre Mazdu typický, má bohatú históriu, jednoducho patrí k firemnej DNA. Aj preto sú konštruktéri i vedenie presvedčení o jej výhodách. „Mnohí si mysleli, že Renesis v RX-8 bol našim posledným rotačným motorom. Mazda by ale nebola Mazdou, keby sme nemali tento malý výstrelok, takže ho čoskoro použijeme v MX-30.“
Reč sa samozrejme stočila i k Wankelu na vodík, ktorý Mazda v podobe prototypu už predstavila, Martijn ten Brink však v tomto smere zjavne nemohol hovoriť otvorene.
„RX-8 na vodík sme vyvinuli už v roku 2003. Či ho budeme v budúcnosti používať i v sériových rotačných motoroch, zatiaľ ostáva tajomstvom. Môžem vám ale prezradiť, že spolupracujeme s výskumníkmi na vývoji nových technológií. Udržateľnú mobilitu vidíme vo viacerých smeroch. Podporujeme preto napríklad výskum alternatívnych palív šetrných k životnému prostrediu, ako prví sme sa stali súčasťou európskej aliancie eFuel a stojíme za japonským výskumom biopalív s neutrálnymi emisiami CO2 na báze mikroskopických rias.“
Chystaná Mazda CX-60 bude plug-in hybrid, šesťvalec ale (minimálne zo začiatku) nedostane.
Mazda má v pláne uviesť v nasledujúcich dvoch rokoch na trh dva plug-in hybridy, päťmiestny model CX-60 a sedemmiestny CX-80. Na mieste preto bola otázka, do akej miery budú tieto dve vozidlá odlišné okrem rázvoru náprav.
Martijn ten Brink priznáva, že pôjde o dizajnovo podobné automobily, teda hlavne preto, že oba stroje sú navrhnuté v (dnes už známom) štylistickom smere, ktorému Mazda hovorí Kodo. CX-60 ako nástupca súčasnej CX-5 i CX-80 však budú mať svoj osobitý punc.
Dostane sa nový radový šesťvalec do Európy?
Generálny riaditeľ európskeho zastúpenia Mazdy na túto otázku v prvom rade odhalil základy pohonu oboch vyššie spomenutých SUV. Podľa neho pôjde o plug-in hybridy, ktorých elektromotory budú asistovať štvorvalcovým motorom.
„Nová generácia radového benzínového šesťvalca SkyActiv-X a naftového motora SkyActiv-D bude predstavený tiež v kombinácii so 48-voltovou mild-hybridnou technikou. Zážihová radová šestka bude predávaná na všetkých európskych trhoch a naše očakávania sú len pozitívne,“ dodáva Martijn ten Brink.
V závere rozhovoru sa ten Brink dotkol ďalšieho vývoja modelu MX-5, ktorý súvisí s celkovou stratégiou Mazdy v najbližších dekádach. Automobilka chce byť uhlíkovo neutrálna v roku 2050 a do roku 2030 chce mať štvrtinu predávaných produktov v rámci celého sveta čisto elektrické. Ostatné budú musieť byť nejakým spôsobom elektrifikované a to sa tých aj populárneho roadstera. „Budeme sa však držať súčasného konceptu ľahkého a cenovo dostupného dvojmiestneho otvoreného auta, ktoré bude vyhovovať potrebám našich zákazníkov,“ sľúbil Martijn ten Brink.
zdroj: Autoblog