Zákaz predaja benzínu a nafty od roku 2045?
Mnohí si pravdepodobne pretrú oči, keď sa dočítajú, že nemecký automobilový priemysel požaduje zákaz predaja benzínu a nafty od roku 2045. Čo sa to stalo? Rozhodol sa nemecký Zväz automobilového priemyslu (VDA) postaviť proti ropným koncernom, alebo sú jeho členovia náhle naklonení už len elektromobilom?
Tento návrh sa týka iba palív z fosílnych zdrojov a hoci možno pôsobí prekvapivo, v skutočnosti sa za ním podľa všetkého skrýva hlbšia stratégia. Bližšie ju vysvetľuje VDA v stanovisku pre protál l-iz.de.
"Na dosiahnutie stanovených klimatických cieľov potrebujeme všetky dostupné technológie. Rozvoj elektromobility prinesie zásadný prínos, avšak obnoviteľné palivá a vodík sú rovnako dôležitými piliermi. Vďaka obnoviteľným palivám bude možné aj po roku 2035 zabezpečiť klimaticky takmer neutrálne fungovanie približne štyridsiatich miliónov vozidiel so spaľovacími motormi a zároveň podporiť rast trhu s vozidlami s nulovými emisiami, ako sú napríklad nákladné autá s vodíkovými palivovými článkami," vysvetľuje VDA.
Lacné ekologické palivá ako cieľ do budúcna
EÚ pretlačila zákaz spaľovacích motorov v nových autách po roku 2035. Zámerom VDA je, aby sa autá so spaľovacími motormi vyrábali aj naďalej, no v rámci dlhodobej perspektívy by mali jazdiť na uhlíkovo neutrálne palivá (známe pod skratkou CNF, teda carbon neutral fuels).
Nemci zdôrazňujú, že syntetické palivá výrazným spôsobom znižujú emisie. "Pri syntetických palivách sa pri používaní v autách síce uvoľňuje CO2, ale ide o CO2, ktoré bolo predtým získané v procese výroby z iných zdrojov. Vzniká tak cyklus CO2, ktorý neprináša ďalšie emisie," popisuje VDA. "Rozhodujúce je, aby teraz politika stanovila stimuly na rozvoj obnoviteľných zdrojov energie pre autá, čím zabezpečí a podporí investície. Inovácie a ďalší vývoj postupne zabezpečia, že obnoviteľné palivá sa dlhodobo stanú lacnejšími," dodal zväz.
Požiadavka na zastavenie predaja fosílnych palív sa teda dá vnímať skôr ako reklamný ťah. V skutočnosti ide hlavne o záchranu spaľovacieho motora. Výzva na zákaz nafty a benzínu si totiž zjavne necháva aj zadné vrátka: Ak do roku 2045 nebudú k dispozícii pokročilé alternatívne palivá v dostatočnom množstve a za konkurencieschopné ceny, zostaneme pri klasických fosílnych palivách.
Zdroj: l-iz.de / foto: cz.depositphotos.com