Nahliadnite do slovenského cenníka Dacie Duster a na prvej pozícii, teda na mieste, kde sa väčšinou krčia holé bosé verzie bez výbavy a s najjednoduchšou výbehovou technikou, objavíte prepĺňaný Duster 1.0 TCe. Jeho max. výkon 74 kW (100 k) je síce o 10 kW menší, akým disponoval jeho atmosférický predchodca, vo väčšine ostatných parametrov ho však menší trojvalec 1.0 TCe prekonáva.
Trojvalec 1.0 TCe (H4D) vznikol odrezaním valca z väčšieho motora 1.33 TCe (H5H).
Moderná konštrukcia
Trojvalcový prepĺňaný agregát 1.0 TCe (H4D) je novým motorom Renaultu, ktorý je náhradou za doterajší trojvalec 0.9 TCe. Ten sa postupom času síce vypracoval na veľmi spoľahlivý agregát, no jeho jednoduchá konštrukcia predstavovala kompromis, ktorý by v dnešnej dobe charakteristickej enormným tlakom na emisie nemal šancu na dlhý život. Renault tak pripravil jeho nástupcu, ktorý sa vyznačuje podstatne modernejšími riešeniami. Zjednodušene by sa dalo povedať, že vznikol odrezaním jedného valca z motora 1.3 TCe, jeho tri valce tak majú rovnaké rozmery ako pri motore 1.33 TCe (vŕtanie x zdvih 72,2 x 81,4 mm), používa kovaný kľukový hriadeľ, variabilné časovanie sacích ventilov, syntetický diamant na zníženie vnútorného trenia, má vodou chladené výfukové zvody (takže dokáže chladiť katalyzátor bez toho, aby ho musel dochladzovať drahým benzínom) a jeho turbodúchadlo má elektrickú reguláciu (namiesto podtlaku). Zaujímavosťou je, že v „ekonomickej“ výkonovej verzii 74 kW (100 k) používa nepriamy vstrek, takže sa zaobíde bez časticového filtra a krátke mestské jazdy by mal znášať podstatne lepšie, než motory s priamym vstrekovaním benzínu (riedenie oleja benzínom, tvorba karbónu a pod.).
Pomalší, ale pružnejší
Ak sa zameriame na dynamiku nového základného Dustera, zistíme, že s novým motorom je o 4 km/h pomalší (168 km/h vs. 172 km/h), no až o 1,6 l/100 km úspornejší (WLTP). Normovaná kombinovaná spotreba verzie 4 x 2 (s pohonom všetkých kolies motor 1.0 TCe 100 zatiaľ nekúpite) je len 6,2 l/100 km, zatiaľ čo s motorom 1.6 SCe sa pri homologizačnom meraní nedostal pod 7,8 l/100 km. Do kariet hrá novému trojvalcu aj pružnosť, o niečo vyšší krútiaci moment (160 Nm vs. 156 Nm) dosahuje v rozmedzí 2750 – 4000 ot./min., zatiaľ čo atmosférický predchodca sa k maximu vzmohol až pri hranici 4000 otáčok. Ale pozor, nečakajte, že s celohliníkovým trovalcom bude Duster ľahší. Periférie motora, nový emisný systém a prepĺňanie znamenajú, že Duster 1.0 TCe 2WD je v konečnom dôsledku o 11 kg ťažší ako Duster 1.6 SCe 2WD. Zaujímavé je, že kým s novým motorom 1.0 TCe utiahne nový Duster brzdený príves ťažký 1100 kg, s atmosférickou jednašestkou potiahol aj vo verzii 2WD až 1,4 t. Brzdami to však rozhodne nie je, prepĺňaný Duster 2WD totiž dostal väčšie predné brzdové kotúče ako verzia 1.6 SCe 2WD (280 mmvs. 268 mm), vzadu ostávajú klasické bubnové brzdy.