Povinné kvóty na elektrické autá? Veľa rizík
Volatilita cien elektromobilov (alebo natvrdo povedané nízka zostaková hodnota) robí vrásky na čelé mnohým leasingovým firmám. Tesla roztočila špirálu zlacňovania elektromobilov, čo problémy ešte viac prehĺbilo. Očakáva sa, že minimálne ešte ďalších päť až desať rokov pretrvá situácia, kedy budú ceny ojazdených elektromobilov veľmi neisté a skôr nepríjemne nízke.
Lízingové spoločnosti sa navyše obávajú, že snahy Európskej komisie urýchliť nástup elektrických vozidiel ako firemných áut by mohli vyústiť do povinných kvót. Tým by sa však ešte viac zvýšilo riziko, že majitelia ojazdených elektromobilov (lízingovky či ktokoľvek iný) by ich daňovo odpísali, no v momente keď by sa ich chceli zbaviť, zistili by, že majú problém... Ich reálna predajná cena je príliš nízka. Čím viac budú mať takýchto vozidiel vo flotilách, tým viac rizika a potenciálnych strát.
Bruselská lobistická organizácia Transport & Environment (T&E) však napriek tomu žiada tvrdé eko opatrenia. Eurokomisia má vraj prikázať, aby veľké európske podnikové flotily a lízingové spoločnosti museli povinne prejsť na elektrický pohon už do roku 2030. Zákaz spaľovacích motorov v nových autách od roku 2035 zjavne - aspoň podľa názoru tejto skupiny lobistov - nestačí.
T&E tvrdí, že týmto opatrením zvýši počet ojazdených áut s elektrickým pohonom pre spotrebiteľov a urýchli sa tým údajne prechod na elektromobily. Kritici však môžu argumentovať tým, že ak dotlačíme lízingovky k príliš rýchlemu prestupu na elektromobilitu, môže sa nám stať, že napríklad operatívny leasing elektroauta sa tak predraží, že si ho už bežní obyvatelia nebudú môcť vôbec dovoliť.
Zdroj: Reuters / foto: cz.depositphotos.com