Európa a Amerika sa stále viac obávajú konkurencie čínskych elektromobilov, ktoré začínajú prenikať na trh. Model Seagull od automobilky BYD, ktorý doma stojí menej ako 9500 eur, je príkladom výrazného náskoku Číny na globálnom trhu elektromobilov. Niektoré z najlacnejších batériových áut v USA, ako napríklad Nissan Leaf, stoja až trikrát viac. Predstaviteľ agentúry pre pokročilé výskumné projekty v oblasti energetiky (Arpa-E), ktorá spadá pod Ministerstvo energetiky USA, uviedol, že zmena prístupu by mohla pomôcť USA vyvinúť konkurencieschopný model napríklad aj proti Seagullu.
Súťaž o schopného konkurenta
Spojené štáty plánujú čeliť lacným čínskym autám nielen zvýšením dovozných ciel, čo by mohlo ohroziť ich ekonomiku, ale aj sofistikovanejším prístupom. Minulý mesiac bola predstavená zaujímavá myšlienka a projekt, ktorý by mohol vytvoriť cenového konkurenta. Tento projekt je postavený na vyhlásení súťaže na vývoj a výrobu kvalitného lacného amerického elektromobilu. Náklady na jeho produkciu by mali byť približne (v prepočte) 11 000 eur a predajná cena okolo 14 500 eur. Autorom tohto návrhu je Halle Cheeseman, programový manažér pre batériový program novej generácie v agentúre Arpa-E.
Podľa Cheesemana bude agentúra potrebovať približne rok na nastavenie a upresnenie konceptu projektu a jeho samotné spustenie. Táto súťaž by mala trvať tri roky, počas ktorých by sa malo prerozdeliť v prepočte 27,8 milióna eur medzi súťažiace tímy. Ak sa ukáže, že riešenie niektorej skupiny je sľubné, dostane možnosť ďalej sa rozvíjať a rozširovať, podobne ako to býva pri startupoch.
Inovácie a rozvoj technológií
Takéto súťaže typicky prinášajú zaujímavé myšlienky a podporujú rozvoj inovácií v priemysle. Cheeseman vidí ďalší dôležitý krok v boji proti lacným čínskym vozidlám v digitalizácii automobilových tovární, kde je potrebné zaviesť viac robotiky a 3D tlače. Robotika by dokázala zvýšiť presnosť a efektívnosť výroby. Dokázala by znížiť náklady na ľudskú prácu (čo je však v USA s ohľadom na silné odbory kontroveznejšia téma) a redukovať tak chybovosť produkcie. Urýchlenie výroby komplexných častí by dokázala 3D tlač. Tieto vylepšenia by mohli zefektívniť linky, ale na druhej strane je digitalizácia v podobnom rozsahu veľmi drahá.
Cenovo dostupná budúcnosť?
V najbližších rokoch sa na americkom trhu objavia cenovo dostupnejšie elektromobily, ktoré síce budú drahšie ako spomínaný Seagull, ale lacnejšie ako aktuálne dostupné modely. Ďalšia generácia modelu Bolt od General Motors by mala byť najlacnejším elektromobilom tohto koncernu. Stellantis potvrdil, že na trh príde Jeep za 23 000 eur, a v roku 2027 si má odbiť premiéru 20-tisícový elektromobil od Volkswagenu, nehovoriac o Renaulte a ďalších.
Návrhy a výstupy z projektov, ako je súťaž o cenovo dostupný elektromobil, môžu trvať až dekádu, kým sa dostanú do sériovej výroby a budú komerčne využiteľné. Integrácia moderných technológií tiež zaberie určitý čas, ale nie vždy zaručuje pokles cien elektromobilov. Rôzne prístupy a neustály vývoj však naznačujú, že cenovo dostupné elektromobily by sa skôr či neskôr mali stať realitou.
zdroj: INSIDEEVs