Väčšina európskych značiek sa tak veľmi bojí straty obchodného podielu na čínskom trhu, že proti prenikaniu tamojších automobiliek do EÚ až na výnimky prakticky neprotestujú. Naopak niektoré z nich aktuálne vyzývajú bruselské úrady, aby dovoz čínskych áut neobmedzovali, pretože majú strach pred odvetnými opatreniami. Spojené štáty nasadili významne iný kurz...
Bidenova administratíva oznámila zvýšenie cla na čínske automobily z 25 na rovných 100 percent, pričom nikto nepochybuje, že ide o ochranu amerických výrobcov pred lacnejšími východnými elektromobilmi.
Americká vláda k tomu dodáva, že Čína zaplavuje svet umelo zlacňovaným exportným tovarom, ktorý poškodzuje národných výrobcov a toto má byť riešenie, ako tomu zabrániť. Národná ekonomická rada (NEC) Bieleho domu zároveň oznámila, že Biden usiluje o stabilné vzťahy s Čínou, a preto nechce ani špekulovať o prípadnej pekinskej odvete.
Riaditeľ NEC, ekonóm Lael Brainard, pripomína, že novými opatreniami bude ovplyvnený tovar v hodnote približne 18 miliárd dolárov a dodáva, že čínske firmy „dostávajú nespravodlivé dotácie a mohli by preto narušiť hospodársku súťaž s dostupnými automobilmi“.
USA tým reagujú na približne 70-percentné zvýšenie exportu čínsky vozidiel do celého sveta v priebehu minulého roka, čo podľa Brainarda ohrozuje investície v jednotlivých štátoch a americký „prezident nedovolí, aby sa niečo také stalo“ v Spojených štátoch, dodáva šéf Národnej ekonomickej rady.
Vláda v Bielom dome poukazuje tiež na fakt, že Čína kontroluje 70 percent celosvetových kapacít každého kroku výroby batériových článkov, respektíve súvisiacich komponentov. Preto USA okrem 100-percentného cla na čínske elektromobily zvyšujú tiež clo a na čínsku oceľ na hliník zo 7,6 na 25 percent, a rovnako tiež na lítiovo-iónové batérie zo 7,5 na 25 percent.
Čína oznámila „rozhodnú reakciu“
„USA by mali okamžite napraviť svoje nevhodné praktiky a odstrániť dodatočné clá uvalené na Čínu,“ začalo sa vyhrážať prakticky obratom pekinské ministerstvo obchodu. Zároveň dodalo, že „Čína prijme rozhodné opatrenia na ochranu vlastných práv a záujmov“, aj keď momentálne nie je jasné, čo tým má tamojší komunistický režim na mysli.
Európska komisia ako vždy reaguje opatrne. Jej úrady „berú na vedomie rozhodnutie americkej administratívy“ a „budú skúmať, aký by to mohlo mať dopad na EÚ“, uviedol hovorca EK. To je vcelku tradičný postup bruselských úradov, ktoré doteraz neboli schopné vydať ani jasné stanovisko k mesiace trvajúcemu vyšetrovaniu, do akej miery Čína narušuje trh s elektromobilmi.
zdroj: Automobilwoche, Carscoops