Americký prezident Donald Trump opäť predviedol, ako sa hrá lotéria so svetovou ekonomikou. S okamžitou platnosťou pozastavil väčšinu ciel na 90 dní, lenže 25-percentné clo na autá stále platí. Navyše Číne zároveň zvýšil sadzby zo 104 na 125 percent! 

Čína je zjavne hlavným terčom tohto opatrenia, ktorá reagovala zavedením odvetných ciel na americký tovar, čo môže ešte viac eskalovať napätie medzi týmito dvoma ekonomickými gigantmi. Poďme sa pozrieť na posledné reakcie jednotlivých značiek automobilov. 

Audi

Audi, ako súčasť Volkswagenu, úplne zastavilo export svojich vozidiel do USA. Autá, ktoré dorazili do amerických prístavov po 2. apríli 2025, sú momentálne zadržané a nebudú distribuované predajcom, kým sa spoločnosť nerozhodne o ďalších krokoch. Audi má v USA približne 37 000 vozidiel na sklade, čo by malo pokryť dopyt na dva mesiace. Najviac zasiahnutý je model Q5 SUV, ktorý sa vyrába v Mexiku a predstavuje viac ako štvrtinu predajou značky v USA. Táto situácia môže prinútiť Nemcov zvýšiť ceny alebo zvážiť iné stratégie na udržanie konkurencieschopnosti.

 

BMW

BMW sa rozhodlo absorbovať náklady na clá pre modely vyrábané v Mexiku, ako sú rady 3, 2 Coupe a M2. Táto cenová ochrana však platí len do 1. mája 2025. Po tomto dátume sa očakáva zvýšenie cien o 4 % pre niektoré modely.

Chrysler (Stellantis)

Chrysler dočasne pozastavil výrobu minivanov vo svojom závode v kanadskom Windsore. Táto prestávka vo výrobe by mala trvať niekoľko týždňov a ovplyvní aj dodávateľské reťazce v USA.

Dodge (Stellantis)

Dodge pozastavil výrobu elektrického modelu Dodge Charger Daytona v Kanade na dva týždne. Tento krok je reakciou na zvýšené náklady spôsobené clami, ale tiež slabým dopytom po tomto aute.

Ferrari

Ferrari zvýšilo ceny niektorých svojich modelov predávaných v USA o 10 %. Zdraženie sa týka F80 alebo Purosangue, zatiaľ čo Roma, SF90 a 296 GTB stoja rovnako.

Ford

Ford spustil iniciatívu „From America, for America“, ktorá ponúka zamestnanecké zľavy všetkým zákazníkom na vybrané modely vyrobené v USA. Cieľom je podporiť predaj domácich vozidiel a zmierniť dopady ciel na zákazníkov.

Hyundai, Genesis

Genesis zatiaľ nezvýšil ceny svojich modelov, no globálny líder značky Mike Song uviedol, že v budúcnosti bude nutné preniesť časť nákladov na zákazníkov.

Hyundai reaguje na 25-% clo na dovoz automobilov do USA prostredníctvom programu „Customer Assurance“. Má za cieľ dočasne eliminovať zvýšenie sadzieb pre zákazníkov až do 2. júna 2025. Hyundai sa rozhodol absorbovať zvýšené náklady, čím chce poskytnúť stabilitu zákazníkom a ochrániť predaj svojich vozidiel na americkom trhu.

Podľa vyjadrenia José Muñoza, podpredsedu Hyundai Motor Group, spoločnosť momentálne neplánuje zvyšovať ceny svojich modelov, aj keď časom časť nákladov na spotrebiteľov prenesie. Tento prístup má za cieľ minimalizovať dopad ciel na zákazníkov, ktorí sa nachádzajú v „náročnom prostredí“ pri kúpe automobilov.

Honda

Honda na rozdiel od iných automobiliek neoznámila žiadne zmeny cien, prestávky vo výrobe ani obmedzenia dovozu v reakcii na nové clá.

Jeep (Stellantis)

Jeep pozastavil výrobu modelov Compass a elektrického SUV Wagoneer S dovážaných z Mexika. Produkcia týchto vozidiel bude prerušená počas celého apríla.

Jaguar Land Rover

JLR dočasne zastavil export svojich vozidiel do USA, pričom toto opatrenie má trvať celý apríl. Spoločnosť plánuje využiť existujúce zásoby na pokrytie dopytu.

USA sú po Európskej únii druhým najväčším dovozcom britských áut, pričom ročne smeruje za oceán približne 400 tisíc vozidiel. Táto situácia preto predstavuje vážnu hrozbu nielen pre samotnú automobilku, ale aj pre celý britský automobilový priemysel, ktorý zamestnáva až 200 tisíc ľudí.

KIA

Kia zatiaľ konkrétne plány na zmiernenie dopadov nových ciel neoznámila. Hovorca spoločnosti však zdôraznil záväzok celého koncernu Hyundai voči americkému trhu. Podľa jeho vyjadrenia skupina pokračuje v dlhodobých investíciách do lokálnej výroby. Hyundai Motor Group ročne vyrába 1,2 milióna vozidiel v závodoch v Alabame, Georgii a novej továrni v Savannah.

Väčšina predajov na americkom trhu pochádza z miestnej výroby, skupina aktuálne zamestnáva 570 tisíc ľudí v USA.

Mazda

Mazda zatiaľ neoznámila žiadne konkrétne zmeny v reakcii na nové 25-percentné clo, čo potvrdil hovorca spoločnosti pre Car and Driver. Napriek tomu je jasné, že automobilka čelí významným výzvam, keďže až 81 % jej vozidiel predávaných v USA je vyrábaných mimo Severnú Ameriku. Šéf Hondy v Spojených štátoch Jeff Guyton uviedol, že Mazda nemôže úplne absorbovať náklady spojené s clami a pravdepodobne ich čiastočne prenesie na zákazníkov, pričom sa snaží minimalizovať dopady na cenovo citlivé modely, ako je CX-30.

Mercedes

Mercedes sa rozhodol absorbovať náklady spojené s novým clom, čo znamená, že ceny zostanú zatiaľ nezmenené. Túto informáciu potvrdil hovorca spoločnosti pre Car and Driver. „Každý zákazník, ktorý si aktuálne objedná auto modelového roka 2025 si môže byť istý, že sa cena nezmení. Situáciu pozorne sledujeme, hodnotíme všetky možnosti a prispôsobíme sa meniacim sa podmienkam trhu a konkurenčnému prostrediu,“ uvádza sa vo vyhlásení.

Automobilka zároveň zvažuje presun produkcie jedného zo svojich dovážaných modelov do závodu v Tuscaloosa v Alabame, kde už vyrába väčšinu svojich SUV. Hlavným kandidátom na tento krok je SUV GLC, ktoré je najpredávanejším importovaným modelom značky. Okrem toho sa objavili správy, že Mercedes plánuje ukončiť dovoz svojich cenovo najdostupnejších modelov, ako sú GLA a CLA. Hovorca Mercedesu však tieto tvrdenia poprel a uviedol, že spoločnosť sa naďalej sústreďuje na rast predaja.

Nissan

Nissan reaguje na situáciu znížením cien svojich dvoch najpredávanejších modelov SUV Rogue a Pathfinder. Oba modely sú primárne vyrábané v USA, konkrétne v Tennessee, pričom niektoré Rogue sa vyrábajú aj v Japonsku. Na druhej strane, najdostupnejšie modely značky Nissan – Kicks, Sentra a Versa – sú dovážané z Mexika, takže stále nie je jasné, ako budú clá ovplyvňovať ich ceny.

Toyota

Toyota, jeden z najväčších svetových výrobcov automobilov, zatiaľ oficiálne neoznámil konkrétne plány na riešenie nových 25-percentných ciel na dovoz vozidiel do USA. Podľa informácií od Nikkei Asia však severoamerická divízia Toyoty informovala svojich hlavných dodávateľov, že im pomôže pokryť zvýšené náklady spojené s clami, ktoré sa od 3. mája rozšíria aj na kľúčové komponenty, ako sú motory a prevodovky. Hovorca Toyoty pre Car and Driver uviedol, že spoločnosť v súčasnosti nevydáva žiadne oficiálne vyhlásenia k tejto situácii. Toyota tak naznačuje, že sa zameriava na podporu svojich dodávateľských reťazcov a minimalizáciu dopadov ciel na výrobu, pričom sleduje ďalší vývoj obchodných podmienok.

Volkswagen

Volkswagen sa rozhodol čiastočne zastaviť dovoz vozidiel do USA. Podľa dostupných informácií automobilka dočasne stopne dodávky z Mexika, zatiaľ čo lodné zásielky z Mexika a Európy budú pokračovať, aj keď autá ostanú zadržané v prístavoch. VW zároveň plánuje zaviesť nový „importný poplatok“ na všetky dovážané modely, ktorý bude pripočítaný k cieľovým nákladom na vozidlá. Presná výška tohto poplatku zatiaľ nebola oznámená, pričom sa očakáva, že bude variabilná podľa modelu.

Medzi najviac dotknuté modely patrí Jetta, Taos a Tiguan, ktoré sa vyrábajú v Mexiku. Na druhej strane, Golf GTI a Golf R či elektrický ID.Buzz sú dovážané Nemecka. Domácu výrobu v USA zastupujú iba modely Atlas a elektrické SUV ID.4 vyrábané v závode Chattanooga v Tennessee. Automobilka zdôrazňuje, že situáciu pozorne sleduje a plánuje poskytnúť ďalšie informácie svojim predajcom do polovice apríla.