Zdá sa, že elektronické limitovanie maximálky v dohľadnej dobe povinnou súčasťou nových áut nebude. Potom príde doba autonómnych vozidiel :)
ISA môže fungovať troma spôsobmi, ktoré sa od seba odlišujú závažnosťou zásahu do rýchlosti. Prvým a najmenej invazívnym spôsobom je zvukové alebo grafické upozornenie, ktoré vodiča varuje, že prekročil maximálnu povolenú rýchlosť.
Druhým stupňom je vytváranie protitlaku na plynový pedál. Ak systém zistí, že automobil ide rýchlejšie akoby mal, začne vodičovi vytvárať na pedál tlak. ISA sa spolieha na to, že ľuďom sa nebude chcieť pretláčať a radšej prispôsobia rýchlosť predpisom. Posledným najviac agresívnym nastavením je automatické zníženie rýchlosti, resp. jej neprekročenie.
Európska komisia testovala systém ISA vo Švédsku a v Holandsku. Okrem reálneho použitia došlo k odskúšaniu rôznych obmedzovačov aj prostredníctvom simulátorov.
Budeme si musieť vystačiť so starými dobrými policajnými radarmi a pokutami.
Podľa zistení komisie tento systém schvaľuje štvrtina vodičov (veľmi radi by sme tú štatistiku poznali, lebo u nás v redakcii sa počet tých, ktorí to schvaľujeme blíži k nule). Jeho používanie by vraj malo pozitívny vplyv na premávku, no nie vo všetkých smeroch. Jedným z najväčších nedostatkov by bola snaha vodičov dohnať stratený čas na úsekoch, kde obmedzovač nie je aktívny. Navyše niektorí jedinci by sa mohli až príliš spoliehať na činnosť systému.
Ingrid Ludviková zástupkyňa Tlačového oddelenia Zastúpenia Európskej komisie v SR pre denník Sme uviedla, že komisia neplánuje prísť s návrhom na povinnú inštaláciu obmedzovačov rýchlosti.
Prečítajte si aj: Elektromobily sú príliš tiché. Dostanú zvuk aj v Európe