Stabilizačný systém už má jednotný symbol.
Už v minulosti sme o povinnom ESP pre všetky autá informovali. Od vtedy sa však udialo niekoľko zmien. Ako však ESP vzniklo, odkiaľ prišlo, čo je jeho cieľom a kam ide?
Praotec stabilizácie prišiel v roku 1990. Vtedy Mitsubishi predstavilo v type Diamante pasívny systém TCL, ktorý využíval informácie o natočení volantu a stupni otvorenia plynu. Prácou tohto systému bolo kontrolovanie trakcie jednotlivých kolies. Neprichádzal však ešte do kontaktu s niektorými dôležitými údajmi.
Následne sa do hľadania stability v krízových situáciách pustili BMW, Mercedes a Bosch. Výsledkom bol postupný vývoj systémov, ktorý vyústil v roku 1995 do prvého sériového použitia pre Mercedes triedy E. Ako to už býva zvykom, nová technika bola príliš drahá nato, aby sa dostala do všetkých vozidiel. Jej postupné zlacňovanie zviedlo k masovejšiemu rozšíreniu. Mercedesu v tejto oblasti pomohol aj legendárny nevydarený „losí“ test, pri ktorom sa prevrátila trieda A.
Na ľavej strane je pretáčavý na pravej nedotáčavý šmyk.
Od 1. novembra bude každé novo predané vozidlo v Európskej únii bez ohľadu na stupeň výbavy disponovať stabilizačným systémom s jednotným označením ESC.
Pravdepodobne ste si všimli, že v texte používam označenie ESP (Electronic Stability Programme), prípadne ESC (Electronic Stability Control). Nie, nie je to chyba. ESP je ochranná známka, ktorú vlastní Bosch a Mercedes. Ostaní výrobcovia samozrejme vyvíjali vlastné systémy a dávali im rôzne označenia. Porsche malo PSM, BMW DTC, Toyota a Lexus VSC alebo Honda VSA. Našťastie nad nami bdie Európska únia a v tomto prípade zasiahla správne. Aby sme sa zo stoviek označení nezbláznili, zaviedla pre stabilizačný systém jednotnú skratku ESC.
Ako to celé funguje? Stabilizačný systém pre svoju funkčnosť potrebuje nasledujúce zdroje informácií: snímač natočenia volantu, snímač otáčok všetkých kolies, snímač pozdĺžneho a priečneho zrýchlenia, snímač rotačnej rýchlosti, snímač tlaku brzdovej kvapaliny a snímač polohy plynového pedálu.
Vyhýbanie sa prekážke. Žlté vozidlo je bez stabilizácie, čierne s ňou.
Princíp je úplne jednoduchý. ESC má zosúladiť dve veci. Kam auto ide a kam chce ísť vodič. Vďaka tejto elektronike je možné ovládať vozidlo aj na hranici fyzikálnych zákonov. V praxi to napríklad znamená, že pri nedotáčavom šmyku stabilizácia pribrzdí zadné alebo obe vnútorné kolesá. V prípade potreby spomalí aj vonkajšie zadné koleso. Keď ide o pretáčavý šmyk, dochádza k pribrzďovaniu vonkajšieho predného a zadného kolesa. Stabilizácia samozrejme zasahuje aj v prípade náhlej zmeny jazdy a podobne.
Odhady americkej agentúry pre bezpečnosť na cestách hovoria o tom, že stabilizačné systémy dokážu znížiť počet tragických nehôd až o jednu tretinu! Ak si teda kúpite auto 1. novembra tohto roku a neskôr, určite bude vybavené systémom ESC.
Prečítajte si aj: Stabilizácia bude v EÚ povinná od r2014, rieši sa jednotné meno