Životnosť batérií elektromobilov: Čo ukázal test?

Kým dieselové motory si mnohí asociujú s dlhou životnosťou, na sociálnych sieťach nie je najmenší problém nájsť tvrdenia spochybňujúce elektromobily napríklad tým, že batérie elektromobilov sa vraj rýchlo poškodzujú a že kvôli tomu následne drahé, nové vozidlo na elektrický pohon rýchlo stratí hodnotu a tak ďalej.

Analýza dát viac ako 7 000 elektromobilov od spoločnosti P3 prináša objektívnejší pohľad na reálne starnutie batérií elektroáut v praxi. Téma batérií elektromobilov je totiž celkovo spojená s mnohými obavami, od tých súvisiacich s ťažbou vzácnych surovín až po strach z výpadkov elektrickej siete pri masovom nabíjaní elektromobilov. Keď vám však niekto povie, že batérie elektromobilov rýchlo strácajú kapacitu, čím sa z nich stávajú nepredajné vozidlá, práve to je príkladom obavy, pri ktorej hovoria štatistiky vo všeobecnosti niečo úplne iné.

Áno, batérie elektrických áut skutočne starnú, no výsledky štúdie P3 ukazujú, že ich životnosť je oveľa lepšia, než sa bežne predpokladá.

Dlhodobé dáta ukazujú prekvapivé výsledky elektromobilov

Pri hodnotení starnutia batérií je dôležitým indikátorom tzv. „State of Health“ (SoH), ktorý vyjadruje pomer aktuálnej kapacity batérie k jej pôvodnej kapacite. Nová batéria má SoH 100 %, no s jej ďalším a ďalším používaním tento ukazovateľ postupne klesá. Výrobcovia elektromobilov často garantujú minimálnu kapacitu 70 – 80 % počas určitej doby alebo počtu najazdených kilometrov.

P3 analyzovala údaje z 50 vozidiel vo svojej flotile a z 7 000 ďalších vozidiel, pričom využila pokročilé metódy diagnostiky batérií. Výsledky ukázali nasledovné: Pri prvých 30 000 kilometroch sa SoH znižuje relatívne rýchlo z 100 % na približne 95 %. Tento pokles je spôsobený tvorbou tzv. SEI vrstvy na anóde batérie. Po najazdení 30 000 kilometrov sa degradácia spomaľuje. Pri 100 000 kilometroch je priemerné SoH na úrovni 90 % a pri 200 000 až 300 000 kilometroch sa spravidla pohybuje okolo 87 % – čo je stále viac, než bežne zaručujú výrobcovia. Rozdiely medzi jednotlivými vozidlami na  elektrický pohon môžu byť spôsobené rôznymi príčinami. Samotní výrobcovia môžu softvérovo upravovať spôsob, akým batéria čelí záťaži.

Správne nabíjanie elektrického auta

Zdravie batérie dokážete ovplyvniť aj nabíjaním a jazdným štýlom: Šetrné používanie batérie, ako napríklad vyhýbanie sa častému rýchlonabíjaniu a jej udržiavanie v optimálnom rozmedzí nabitia (20 – 80 %), pomáha spomaľovať jej degradáciu.

V tomto duchu znejú aj ďalšie praktické odporúčania pre predĺženie životnosti batérie elektromobilu. Mali by ste sa vyhýbať situáciám, pri ktorých batériu vystavíte vysokým teplotám nad 60 °C. Najmä ak idete preč na dlhší čas, nenechávajte vozidlo stáť na parkovisku s úplne nabitou alebo naopak kompletne vybitou batériou. Takisto sa odporúča obmedziť rýchlonabíjanie len na nevyhnutné prípady.

Zdroj: electrive.com / foto: cz.depositphotos.com