Takáto kooperácia pri vyvíjaní kľúčových súčastí automobilov by totiž zviazala odvekých rivalov prémiového segmentu oveľa silnejšie ako kedykoľvek pred tým, hoci by bola v súčasných ekonomických aj technických podmienkach celkom logická. Nemeckí výrobcovia uvažujú dokonca aj o takej možnosti, ako sú spoločné platformy, batérie a technológie autonómnych automobilov. Spolupráca by vraj bola obmedzená len na tie časti výroby, ktoré ešte nepredstavujú konečnú odlišnosť jednotlivých značiek. Všetky úvahy sú však len v počiatočnom štádiu a nikto netuší, kedy by mohlo dôjsť k nejakému prvému rozhodnutiu.
Samozrejme, automobilky Daimler a BMW odmietli vec akokoľvek komentovať. Na druhej strane, nebolo by to nič nepochopiteľné a nič nevídané. V snahe ušetriť aspoň čosi z obrovských investícií pri vývoji reálnych „samochodných“ či elektrických automobilov sa výrobcovia neštítia rôznych partnerstiev - Volkswagen AG rokuje s Ford Motor Co. pri kooperácii na výrobe vanov a potenciálne aj pri výrobe autonómnych automobilov. Aj takéto partnerstvo môže dodať firme dynamiku v pretekoch digitálnych služieb spojených s modernými spôsobmi používania či prenajímania automobilov. Situácia na svetových trhoch je ozaj zložitá a Daimler (Mercedes-Benz) ako aj BMW ohlasujú znižovanie plánovaných ziskov na tento rok, čo si vynútia aj zvyšujúce sa investície do vývoja. Veď Daimler pripravuje flotilu desiatich elektrických áut v priebehu nasledujúcich štyroch rokov, pričom BMW plánuje do roku 2025 ponúknuť 12 baterkáčov.
Nič nie je zadarmo
Spájanie síl pri vývoji automobilových technológií ešte viac prehĺbi už známe formy spoločných postupov rivalov Daimler a BMW (obaja nakupujú za miliardy napríklad digitálne mapové podklady od firmy HERE Technologies, odberateľom je aj Audi). Keď však vezmeme do úvahy samotný produkt a jeho technologický cyklus, ovocia z plánovaného spojenia sa tak skoro nedočkáme. Navrhnutie nového auta môže byť aj desaťročný proces, čo môže zamýšľanú spoluprácu ešte skomplikovať. Spomeňme si, že v roku 2013 General Motors predal svoj podiel v skupine PSA Group, keďže sa mu nepodarilo nájsť efektívny spôsob ako ušetriť na nákupe komponentov a hlavne na spoločnom vývoji. Volkswagen sa neslávne rozišiel so Suzuki Motor Co. v roku 2016.
BMW v súčasnosti spolupracuje so spoločnosťou Toyota Motor Corp. pri produkcii športových modelov Z4 a Supra, ale zároveň koordinujú aj vývoj vodíkového pohonu. Daimler má spoločné aktivity s Renaultom a Nissanom pri využívaní motorov a aj samotnej výrobe automobilov.
Aj partnerstvo medzi BMW a Daimler má svoje historické korienky. V roku 2017 sa automobilky spolu s Fordom a VW pustili do budovania siete rýchlonabíjacích staníc v Európe, pričom začali ako inak v Nemecku, ďalej v Rakúsku a Nórsku. Prežívame veľmi turbulentné obdobie v automobilovom priemysle, keďže po sto rokoch výroby spaľovacích motorov sa definitívne otáča kurz smerom k elektromobilite, a dokonca aj k autám bez nutnosti zásahov vodiča. Oba tieto smery si vyžiadajú nebývalé investície, takže sa vôbec nebudem čudovať, ak sa takých spojení, ako naznačuje BMW a Daimler, objaví ešte niekoľko. V záujme lepších ziskov predsa treba niečo obetovať.
zdroj: Automotive News Europe
foto: Shutterstock