Keby sme Mazdu nepoznali, človek má pocit, že je rok 2002
Ale toto nie je prvý krát kedy ide Mazda proti prúdu. Kým ostatní výrobcovia idú smerom downsizingu, v Mazde zavelili presný opak. Samozrejme v časoch keď ceny pohonných hmôt sú extrémne vysoké, ich cieľom nie je vyrábať veľké motory s veľkou spotrebou, skôr sa pozreli na to, že ako by vedeli dosiahnuť nízke emisie a zároveň mať motor ktorý je vhodný aj do väčších a ťažších modelov a má dostatočný krútiaci moment napríklad aj na ťahanie ťažkých prívesov, a to až do hmotnosti 2500 kg.
Nový motor má vyhovieť hlavne zákazníkom ktorí si chcú kúpiť ich aktuálnu vlajkovú loď, Mazdu CX-60, ale stále preferujú naftové motory kvôli ich vyššej účinnosti a lepšiemu priebehu krútiaceho momentu. Nie že by aktuálne ponúkaný PHEV so systémovým výkonom 241 kW (327 k) a maximálnym krútiacom momentom 500 Nm nebol dostatočne silný, alebo neutiahol príves, ale aj v Mazde si uvedomujú, že po vyčerpaní energie zo 175 kg vážiaceho akumulátora bude jeho reálna spotreba o dosť vyššia ako udávaných 1,5 litra na 100 km podľa meracieho cyklu WLTP, pričom hmotnosť a priestor akumulátora sa dajú určite zužitkovať lepšie.
Dve výkonové verzie radového 6-valca
Nový, pozdĺžne umiestnený radový šesťvalec budú vyrábať v dvoch výkonnostných prevedeniach s udávanou spotrebou začínajúcou na hodnote 4,9 litra na 100 km pri verzií s maximálnym výkonom 147 kW (200 k) a s pohonom zadných kolies. Silnejší motor má udávaný výkon 187 kW (254 k) a maximálny krútiaci moment 550 Nm. Ten bude zviazaný s pohonom všetkých kolies Mazda i-Activ AWD so spotrebou 5,3 litrov nafty na 100 km. Pritom šprint na stovku zvládne za 7,4 sekúnd a udávaná maximálna rýchlosť je 219 km/h.
Ako tie nízke spotreby dosiahli?
Prvý krok bol koncept „správnej veľkosti“, a zvolili taký zdvihový objem motora ktorý je ideálny z pohľadu spotreby paliva aj energetickej účinnosti. Výpočtami prišli k číslu 3283 cm3. Motor používa osvedčený systém vstrekovania paliva Common-rail, nový inovatívny systém spaľovania DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition) s ktorým dosahujú termickú účinnosť motora presahujúcu 40 %, a ku všetkému je skombinovaný ešte aj s 48 voltovým mild-hybridným systémom Mazda M Hybrid Boost.
3,3 l R6 má rovnakú hmotnosť ako 2,2 l R4 Skyactive D
Mazda sa pritom chváli, že hmotnosť nového motora vďaka jeho jednoduchej štruktúre je podobná akú má 2,2 litrový 4-valcový motor Skyactive D, takže nemalo by to negatívne ovplyvniť rozloženie hmotnosti auta a tým pádom ani jeho jazdné vlastnosti. Okrem toho vďaka všeobecne známym vlastnostiam 6-valcových motorov by mal nový motor produkovať menej vibrácií, pričom sľubujú aj tichší chod aj s pútavý zvukom. O tichšom a hladšom chode nepochybujeme, ale nevieme, že čo si máme v prípade naftového motora predstaviť pod pojmom „pútavý zvuk“. Každopádne veľmi radi si ho budúci rok vypočujeme aj vyskúšame osobne, vtedy by totiž mal byť nový naftový motor Mazdy dostupný v Európe.
Neskôr má prísť 3.0 R6 benzín
Neskôr má pribudnúť radový benzínový šesťvalcový motor s objemom 3 litre, ktorý skompletizuje rodinu motorov PHEV a Skyactive D u Mazdy CX-60, o ňom ale Mazda zatiaľ viac detailov neprezradila. Tento motor by sme si vedeli predstaviť v novej Mazde 6 so zadným pohonom kolies o ktorej sa už dávnejšie hovorilo ako o novom konkurentovi BMW radu 3, ale aktuálne je v tomto smere veľké ticho a už sa povrávalo, že tento projekt zrušili a nová Mazda 6 nebude, len veľká a už niekoľká modernizácia súčasnej generácie. Vyzerá to tak, že Mazda sa teraz viac zameriava na segment SUV než na upadajúci segment sedanov, čo naznačuje aj oficiálna informácia, že v roku 2023 má prísť ďalší nový model v segmente SUV, Mazda CX-80 s tromi radmi sedadiel.