Opel Karl a Adam

Začneme mini autami. Po nie príliš úspešnej Agile B to Opel skúsil ešte raz s „prekapotovaným“ autom. Bol to Opel Karl, ktorý bol vlastne Chevrolet Spark. Na trh sa dostal v roku 2015 a vydržal len 4 roky. Bol to najlacnejší Opel v ponuke, ale ani neprinieslo veľký úspech. V ponuke bol len s litrovým trojvalcom. Na benzín mal motor maximálny výkon 55 kW (75 k), existovala však aj verzia na LPG s 54 kW (73 k). Po prepnutí na benzín však mala rovnaký výkon. K dispozícii bola 5-stupňová manuálna alebo robotizovaná prevodovka.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Opel Adam

Ďalší malý automobil, Opel Adam bol o trocha úspešnejší. Vyrábal sa v rokoch 2012 až 2019, nástupcu však tiež nedostal. Môže za to klesajúci záujem o malé autá a nárast záujmu o SUV. Adam bol skôr „imidžovou“ záležitosťou, preto jeho silnou stránkou nebola cena. Podobne ako pri Mini, mohli ste mať na výber niekoľko farieb strechy, rôznych „lištičiek“, kolies a podobne. Opel tvrdil, že mohlo existovať až 90 tisíc rôznych variantov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Ponuka motorov bola rozsiahlejšia. Trojvalcový preplňovaný liter mal 66 kW (90 k) alebo 85 kW (115 k). Atmosférické 1,2 a 1,4 mali 51 kW (69 k) až 74 kW (100 k). Najsilnejšou verziou bola 1,4 Turbo s 110 kW (150 k). S malým Adam-om doslova „cvičila“, na 100ku zrýchlil model s týmto motorom za 8,5 sekundy. V tejto triede je to aj dnes veľmi slušné číslo. Existoval aj takzvaný Adam Cup, v ktorom mohli štartovať upravené autá.

Opel Corsa D

Corsa D prišla do prdaja v roku 2006 a spolu s modernizáciou v podobe Corsy E vydržala na trhu až do minulého roka. V testoch Euro NCAP dostala 5 hviezdičiek, čím sa zaradila k najbezpečnejším autám triedy. Existovala ako troj- a 5-dverová verzia.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Pod prednou kapotou sa vystriedala veľká paleta motorov. Na začiatku bol k dispozícii aj trojvalec 1,0 s 44 kW (60 k), avšak v roku 2009 z ponuky vypadol. Ďalej ste si mohli kúpiť 1,2ku, 1,4-ku ale aj preplňovanú 1,6 Turbo vo verziách OPC. V ponuke bolo aj LPG pre 1,2-litrový a 1,4-litrový štvorvalec. Najvýkonnejšia OPC verzia mala až 155 kW (211 k) a s ňou malá Corsa zrýchlila na 100 km/h za 6,8 sekundy.

V ponuke boli aj vznetové verzie. Slabšie 1,3 CDTI mali od 55 kW (75 k) do 70 kW (95 k). Silnejšou verziou bola 1,7 CDTI s 92 kW (125 k) alebo 96 kW (130 k). V ponuke bolo niekoľko línii výbavy, za príplatok ste mohli mať aj navigáciu, avšak voči Corse C prišla o xenóny.

Opel Corsa E

Modernizovaná Corsa E bola v ponuke od 2014 do 2019, bola to výrazná modernizácia predchodcu. Zmien však bolo veľa, od podvozku cez interiér, niečo však zdieľala s predchodcom. Ponuka motorov sa trocha zmenšila. Pribudol 1,0-litrový preplňovaný trojvalec s až 85 kW (115 k), OPC verzia mala 152 kW (207 k) a nebola to žiadna limitovaná edícia. Ponuka vznetových motorov sa zmenšila na 1,3 CDTI s 55 kW (75 k) a 70 kW (95 k). Okrem manuálnych prevodoviek a robotizovaného manuálu bola k dispozícii aj bežná automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom. Corsa F už je súčasnosťou návrhu koncernu PSA a nového desaťročia a preto sem nepatrí.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Opel Astra J a K

V minulej sérii sme sa dostali k Astre H, v poslednej dekáde budeme riešiť posledné dve generácie Astra J a K. Prvá spomínaná prišla do ponuky v roku 2009 a vydržala tam až do do roka 2015, prípadne ako štvordverová limuzína do 2018. Okrem už spomínanej limuzíny bola Astra v predaji ako hatchback, kombi a aj ako kabriolet nazvaný Cascada. Ten však odlíšili od Astry iným názvom, to však nepomohlo predajom. Jej kariéra bola v rokoch 2013 až 2019.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Zaujímavosťou je zadná náprava s Wattovým priamovodom, kde bežnú tuhú nápravu dopĺňali 2 priečne ramená na zachytenie bočných síl od kolies. Ponuka motorov bola skutočne rozsiahla. K dispozícii boli aj verzie na LPG. Ponuka začínala na zážihovej 1,4 s 64 kW (87 k), pokračovala preplňovaním, 1,6kou až po OPC verziu s preplňovaným dvojlitrom a 206 kW (280 k).

Vznetové verzie mali tiež široké pole pôsobnosti. Najslabšou bola 1,3 CDTI s 70 kW (95 k). Vyššie stála 1,7 CDTI, po ňom nasledovala novšia 1,6 CDTI až nakoniec 2,0 CDTI aj vo verzii s dvojicou turbodúchadiel. Najsilnejšia verzia mala až 143 kW (195 k) a na 100ku to Astra s týmto motorom zvládla za 7,8 sekundy.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Cascada po predchodcovi Astra H prišla o pevnú strechu, opäť ju nahradila plátenná. Produkcia prebiehala ako aj pri Astre J v poľských Gliwiciach. Ponuka motorov mala zážihové aj vznetové verzie. Zážihové začínali na 1,4 Turbo s 88 kW (120 k) a končili na 1,6 s 147 kW (200 k). Ponuka obsahovala aj vznetové motory (áno aj pri kabriolete). Všetky mali zdvihový objem 2,0 litra a boli v ponuke s výkonom od 121 kW (165 k) do 143 kW (195 k). Produkcia však skončila v 2018, Opel nástupcu nepredstavil.

Posledná, najnovšia Astra K je stále aktuálnou témou. Tá prišla do predaja v roku 2015. Do ponuky prišli aj nové prvky výbavy, ako napríklad pokrokové IntelliLux LED svetlá s „vyrezávaním“ premávky v diaľkovom režime. Aj Astra K má Wattov priamovod, na motoroch s výkonom nad 92 kW (125 k). Pod prednú kapotu sa dostal aj trojvalec 1,0 Turbo s 66 kW (90 k) až 77 kW (105 k). Ostrú verziu OPC však zatiaľ nečakajte.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Vznetové motory mali zdvihový objem 1,5 a 1,6 litra, nič väčšie s pohonom na naftu pod kapotou Astry už nenájdete. Najslabší 1,6 Diesel mal 70 kW (95 k), naopak najsilnejšie biturbo 1,6 s 118 kW (160 k). Jednoducho Opel šiel cestou racionalizácie a úspory nákladov.

Opel Insignia A a B

Ako nástupca Vectry C a Signum prišla v roku 2008 Insignia A. V ponuke bola až do roku 2017, teda vcelku dlhých 9 rokov. Automobil mal rovnako ako predchodca pohon predných kolies, alebo 4x4. V ponuke boli rôzne príplatkové prvky, ako napríklad adaptívne bi-xenóny s natáčaním alebo už spomínaný pohon všetkých kolies.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Ponuka motorov bola taktiež rozsiahla, Insignia A má tiež jeden unikát. Tým je posledný 6-valcový motor pod kapotou osobného vozidla Opel. Aktuálne už Opel ponúka len maximálne 4 valcové motory. Zážihová ponuka začínala na 1,4 Turbo prípadne 1,6 s 85 kW (115 k) a končila na už spomínanom 2,8 V6, vo verzii OPC s 239 kW (325 k). Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6 sekúnd bola skvelá hodnota.

Vznetová ponuka mala len 2 pohonné jednotky. Menší motor 1,6 CDTI s 88 kW (120 k) až 100 kW (136 k), silnejší 2,0 liter mal od 81 kW (110 k) do 143 kW (195 k) vo verzii biturbo. Celkovo vyrobili takmer milión modelov Insignia A, nástupca Insignia B tak na seba nenechal dlho čakať.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Tá prišla do ponuky v roku 2017. Bol to posledný Opel, ktorý projektovali ešte pod taktovkou GM. V minulom roku 2019 prešla Insignia B malou modernizáciou, ktorá sa aktuálne dostáva do predaja. Ponuka zážihových motorov je od 1,5 Turbo po 2,0 Turbo 4x4 s 191 kW (260 k). Nič viac zatiaľ nekúpite. Vznetové motory boli prakticky 2. Menší so zdvihovým objemom 1,6 a 81 kW (110 k) až 100 kW (136 k). Väčší má zdvihový objem 2,0 litra a 125 kW (170 k) až 154 kW (210 k).

Elektrifikácia

V poslednej dekáde prichádza aj elektrifikácia modelov Opel. Jedným z prvých prípadov je Ampera z rokov 2012 až 2016. Tento automobil môžete spoznať aj ako Chevrolet Volt. Ampera bola prakticky plug-in hybridom, ktorý mal systémový výkon 110 kW (150 k) a 370 Nm. Nie je to však klasický plug-in hybrid, tu spaľovací motor vyrába elektrinu pre elektromotor a ten primárne poháňa prednú nápravu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ampera-E bol však už výlučne elektromobilom, na trhu je od roku 2017. Elektromotor má 149 kW (202 k) a 361 Nm. Aj keď u nás nie je v ponuke, v takom Nemecku si model Ampera-E môžete stále kúpiť, aj keď to bol produkt GM a ten už Opel nevlastní. Ponuku elektrifikovaných modelov však Opel stále rozvíja, do ponuky nedávno prišla elektrická Corsa alebo plug-in hybridný Grandland X.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Doba SUV

Aj na tomto poli Opel zapracoval. Opel Crossland X je v ponuke od roku 2017, v spolupráci s PSA je už súrodenecký model aj s Peugeot 2008 druhej generácie alebo Citroen C3 Aircross druhej generácie. Ponuka motorov obsahuje aj verzie na LPG, najsilnejšie 1,2 Turbo má 96 kW (130 k). Vznetové motory mali zdvihový objem 1,5 a 1,6 litra s výkonom od 75 kW (102 k) do 88 kW (120 k). Crossland X je v ponuke len s pohonom prednej nápravy.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Ďalším SUV modelom bola Mokka, ktorú vyrábali v rokoch 2012 až 2016. Techniku model prebral z modelu Meriva, avšak voči Crossland už ponúkala aj pohon 4x4. Zážihové motory mali zdvihový objem 1,4 a 1,6 litra s výkonom do 112 kW (152 k). Vznetové pohonné jednotky mali zdvihový objem 1,6 a 1,7 litra, najsilnejšia verzia ponúkala 100 kW (136 k).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Posledným spomínaným modelom v tejto časti bude Grandland X, v ponuke od roku 2017. Vývoj prebiehal spolu s Peugeotom 3008. Je to tiež ďalší elektrifikovaný Opel v ponuke s plug-in hybridnou verziou 1,6. Môžete mať kombináciu spaľovacieho motora s elektromotorom a 165 kW (224 k) alebo s dvojicou elektromotorov a pohonom všetkých kolies s 221 kW (300 k). Vznetové motory boli celkovo v ponuke 3, so zdvihovým objemom 1,5 a 1,6 aj 2,0 litra. Najsilnejší z nich ponúka 130 kW (177 k).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Posledná dekáda 120 rokov Opel končí rokom 2019. V rámci nej prešiel Opel spod ochranných krídiel GM pod PSA. Niektoré modely tak začnú mať spoločné časti aj vývoj, čím môže dôjsť k rozmanitosti ponuky. Automobilke Opel prajem ďalších minimálne 120 rokov života a inovatívnych nápadov. Pretože rovnako ako my aj oni - Wir leben Autos.