Elektrika + motoršport nie je obľúbená kombinácia
Ľudia nechcú v motoršporte električky. Chcú počuť rev motora a streľbu z výfukov. To robí motoršport tak atraktívnym a populárnym. To je dôvod, prečo väčšina z nás miluje autá a v detstve nám viseli na stenách plagáty pretekárskych špeciálov. Áno, elektromobily majú enormné zrýchlenie, akému sa nemôžu spaľováky rovnať, no to je nič v porovnaní s tým pocitom a vzrušením, aké zažívate pri pravých pretekárskych špeciáloch, spaľovákoch.
Hyundai N Veloster ETCR
V rallycrosse nebol príliš pozitívny ohlas
Nie sú to však len fanúšikovia motoršportu, ktorí sa proti elektromobilov búria. Ani niektoré značky nie sú z toho zrovna nadšené. Keď FIA oznámila, že od roku 2020 budú Majstrovstvá sveta v rallycrosse čisto elektrické, takmer všetky automobilky zo šampionátu zdupkali. Ford, Audi, Peugeot či VW odmietli poskytnúť svoju továrenskú podporu, čo malo za následok aj odchod najväčších hviezd tohto športu, ako Johan Kristoffersson (2 tituly), Petter Solberg (2 tituly), Mattias Ekström (1 titul) či Sébastien Loeb. Aj následkom toho sa FIA rozhodla trochu zmeniť plány. Ponechala svetový rallycross so spaľovákmi a vytvorila k nemu doplnkový šampionát, Projekt E.
Ford Fiesta Projekt E - rallycross
Pokrytectvo Citroenu?
Jedným z hlavných iniciátorov presadzovania elektriky aj do rally bol Citroen. Pôvodne chceli, aby boli špeciály WRC len čisto elektrické. Neskôr povedali, že im budú stačiť aj hybridy a ak sa tak nestane, hrozili svojim odchodom z WRC. Aj keď sa Citroenu posledné roky v kráľovskej kategórii rally príliš nedarilo, stále boli jedným z najväčších hráčov a mali silný hlas. FIA nakoniec potvrdila príchod hybridov do WRC v roku 2022, s tým, že na prejazdoch medzi rýchlostnými skúškami pôjdu len na elektrický pohon a na trati bude elektrika dopĺňať spaľovací motor. Aj keď je nemalou zásluhou Citroenu, že elektrika prišla aj do rally, na konci sezóny z WRC odišli a vyhovorili sa, že za to môže aktuálne najväčšia hviezda rally, Sébastien Ogier, ktorý s nimi rozviazal kontrakt.
Citroen C4 WRC Hybrid
Opel Adam R2 sa vydaril
Opel však zašiel ešte ďalej. Aj keď nie je táto značka v rally nejaký veľký pojem a v tomto športe nemajú toľko skúseností ako ostatné automobilky, dokázali v roku 2014 postaviť fantastický špeciál Opel Adam R2, ktorý okamžite vo svojej kategórii bojoval o prvé miesta a bol jednou z najrýchlejších predokoliek na svete. Dôkazom sú aj tituly vo FIA ERC Junior (majstrovstvá Európu juniorov), resp. ERC 3 z rokov 2015, 2016 a ERC Junior U27 2017. Teraz sa však Opel zameral na vývoj prvého elektrického rally auta.
Opel Adam R2
Ako to bolo pri modeli Adam Cup, aj pri Corse-e Rally vytvorili samostatný šampionát s názvom ADAC Opel e-Rally Cup. Aktuálne testujú dva prototypy akumulátorových elektrických vozidiel v testovacom stredisku Dudenhofen.
Riaditeľ divízie Opel Motorsport, Jörg Schrott, sa k novej Corse-e vyjadril nasledovne: „Obidve vozidlá musia najazdiť čo najviac kilometrov, aby sme čo najskôr zhromaždili čo najväčšie množstvo údajov. Neexistujú žiadne skúsenosti s elektromobilom pre rally, ktoré by sme mohli využiť, a tak sme sa spočiatku museli spoliehať na výpočty a simulácie. Tieto údaje postupne nahrádzame reálnymi údajmi. Ďalej sa sústredíme na reguláciu záťaže a teploty akumulátora, ako aj ladeniu softvéru. S potešením môžem oznámiť, že vývoj prebieha podľa plánu a nie sme v sklze.“
Ako to pôjde elektromobilom napr. na Rally Sweden?
V druhej fáze vývoja sa zamerajú na rýchlosť elektromobilu. Corsa-e bude mať výkon 100 kW (136 k). Opel sa však musí uistiť, že výkonové parametre súťažného vozidla budú konštantné za všetkých podmienok. Iba tak bude možné zaručiť porovnateľné podmienky pre všetkých účastníkov šampionátu Opel e-Rally Cup. Dá sa to však, alebo zmiznú zo šampionátu súťaže na snehu?
Poriadne testy už v januári
Podľa Schrotta by mala Corsa-e Rally zodpovedať alebo dokonca prekračovať štandardy Opelu Adam Cup. Zatiaľ čo výkon je takmer rovnaký, krútiaci moment na úrovni 260 Nm je oveľa vyšší ako u Adama Cup. Vďaka akumulátoru umiestnenému pod podlahou má vozidlo aj nízke ťažisko a veľmi dobré rozloženie hmotnosti. Ďalej sa bude Opel snažiť nájsť optimálne naladenie podvozku, pretože už v januári budú testovať na reálnych rýchlostných skúškach.
Corsa-e Rally má rovnaký akumulátor ako sériové vozidlo. Kapacita 50 kWh zaisťuje podľa normy WLTP dojazd 337 km. Corsa-e bude mať tri jazdné režimy. Pretekársky režim bude garantovať maximálny výkon. K dispozícii bude aj takzvaný „dažďový režim“, kde bude priebeh krútiaceho momentu prispôsobený klzkým povrchom. No a na prejazdoch medzi skúškami využijú posádky energeticky úsporný eko režim. Očakáva sa, že pre sezónu 2020/21 sa vyrobí okolo 20 kusov.
End of an era?
Je smutné vidieť, akým smerom sa uberá motoršport. Užime si možno posledných pár rokov, kedy môžeme vidieť na trati pravé pretekárske špeciály so zvukovým prejavom a vzrušením, aké k tomu patrí.
Odpovedalo 109 ľudí
Foto: opel.com