Nemeckú značku Opel dohnali problémy s emisiami z doby, keď ešte patrila pod krídla amerického General Motorsu a naplno vypukol škandál Dieselgate. Celý svet sa dozvedel o manipulácii so softwarom koncernových áut VW v roku 2015. Prvé vyšetrovanie sa najskôr rozbehlo v Spojených štátoch, následne sa však prevalilo aj do Európy a podozrivých bolo hneď niekoľko výrobcov.
Práve kvôli vtedajšej atmosfére Opel v roku 2016 informoval nemeckú vyšetrovaciu komisiu o tom, že riadiaca jednotka modelu Zafira pracuje so softwarom, ktorý za istých podmienok (ovplyvnených rýchlosťou či tlakom vzduchu) vypína systémy úpravy výfukových plynov kvôli ochrane motora.
Prípad na 5 rokov
O dva roky neskôr tamojší Spolkový úrad pre automobilovú dopravu (KBA) nariadil stiahnuť všetky modely, ktoré na cestách vypúšťali výrazne vyššie škodlivé emisie. Opel na to zareagoval úpravou softwaru, tým to však neskončilo.
Uvedený prípad sa začal uzatvárať prakticky až v tomto roku. Tlačové oddelenie automobilky priznalo, že úrady ukončili vyšetrovanie vo februári 2021 a vyhodnotili ho ako „porušenie dokumentačných povinností pri schvaľovaní dieselových modelov“. A nebolo to lacné.
Prokuratúra vo Frankfurte uložila Opelu (dnes už patriaceho do konzorcia Stellantis) pokutu vo výške 64,8 milióna eur za „predaj dieselových vozidiel s vyššími emisiami, ako bolo nahlásené nemeckému spolkovému úradu KBA“.
Výrobca s trestom súhlasil a nemeckej tlačovej agentúre (DPA) mal oznámiť, že pokuta je už dokonca uhradená. Opel však zároveň dodáva, že oznámenie od úradov neobsahuje žiadne obvinenie z úmyselného konania alebo dokonca trestného činu, teda podvodu. Firma zopakovala svoje stanovisko o tom, že jej produkty vždy spĺňali zákonné požiadavky a nemali nainštalované žiadne nelegálne zariadenie, ktoré by manipulovalo s emisiami.
zdroj: Autonews