Politici hľadajú riešenia
Nedávna tragická udalosť v Bratislave, ktorá si v dôsledku konania opitého vodiča vyžiadala päť ľudských životov, vyvolala širšiu diskusiu o tom, do akej miery je alkohol pre spoločnosť problémom a ako ho riešiť. Popri zvyšovaní spotrebných daní na etanol či vekovej hranice povolenej konzumácie sa hovorí aj priamo o tom, ako odradiť vodičov od toho, aby sadali pod vplyvom za volant.
Alkoholové imobilizéry sú zariadenia, ktoré dokážu na základe dychovej skúšky na alkohol znemožniť jazdu opitým vodičom. Na Slovensku si ich zavedenie vie predstaviť opozičná SaS. „Jedným z opatrení, nad ktorými uvažujeme, je zamedziť jazdu opitým vodičom zavedením technických prostriedkov do motorového vozidla,“ uviedla pre Denník N poslankyňa NR SR za SaS a exministerka spravodlivosti Mária Kolíková.
Na takomto riešení zatiaľ nie je všeobecná zhoda. Zástupcovia strany Hlas, ktorá je aktuálne preferenčne najsilnejšia, hovoria o sprísňovaní súčasných trestov pre alkoholových previnilcov. „V každom prípade treba výrazne sprísniť tresty pre vodičov, ktorí majú nad jedno promile,“ povedal vo vyjadrení pre Denník N Richard Raši, poslanec Hlasu a niekdajší minister zdravotníctva.
Bez vodičáku za volantom
Problémom je, že veľká časť vodičov, ktorým odoberú vodičský preukaz, jazdí ďalej. Dáta zo susedného Rakúska ukazujú, že môže ísť až o štvrtinu vodičov.
Viaceré krajiny EÚ už majú s alkoholovými imobilizérmi prvé skúsenosti. Rakúsko realizovalo pilotný projekt počas posledných piatich rokov, skončil sa len nedávno, píše Heute.at. Možnosť zúčastniť sa tohto programu využilo celkovo 655 mužov a 98 žien, ktorí by v prípade nesúhlasu s programom prišli na vytýčené obdobie o vodičský preukaz. Priemerný vek účastníkov pilotného projektu bol 43 rokov. Najmladšia osoba mala 18, najstaršia 84 rokov.
Táto iniciatíva sa v Rakúsku skončila úspechom pre 515 ľudí, ktorí počas celej stanovenej skúšobnej doby neporušili pravidlá a nejazdili v stave, ktorý by vylučoval riadenie motorového vozidla. Viac ako 90 % ľudí, ktorí sa projektu zúčastnili, by ho odporučili aj iným vodičom. Napriek tomu sa rakúske úrady rozhodli nateraz pilotný projekt nepredĺžiť.
Alkohol za volantom dnes u vodičov kontroluje najmä polícia, v budúcnosti by mohli byť previnilci aj pod automatizovanou kontrolou imobilizéra.
Skúsenosti zo zahraničia
Alkoholové imobilizéry využívajú tiež v Belgicku či vo Francúzsku, uvádza Európska rada pre bezpečnosť dopravy. Pre vodičov, ktorých prichytia opitých za volantom, ide o alternatívny trest namiesto odobratia vodičského oprávnenia. Napríklad vo Francúzsku je zariadenie štandardne nainštalované do vodičovho auta na obdobie do jedného roka.
V Taliansku zvolili prístup, pri ktorom sa zamerali na profesionálnych vodičov – alkoholtestery, ktoré v prípade pozitívneho výsledku na alkohol znemožnia pokračovanie v jazde, testovali v autobusoch. Skúsenosti s takýmto projektom má aj Poľsko – napríklad vodiči, ktorým je udelený doživotný zákaz šoférovať, môžu po 10 rokoch požiadať o inštaláciu alkoholového imobilizéra, dopĺňa Európska rada pre bezpečnosť dopravy.
Téma alkoholových imobilizérov je aktuálna aj mimo Európy, konkrétne v Spojených štátoch. Tamojší Národný úrad pre bezpečnosť dopravy na konci septembra prišiel s návrhom, aby mali všetky nové autá nainštalovaný takýto systém na kontrolu spôsobilosti šoférovať. „Potrebujeme nasadiť technológie, ktoré máme dostupné, tu a teraz, na to, aby sme zachraňovali životy,“ uviedla predsedníčka národného úradu Jennifer Homendy.