Nižšie je email Olivera Čurgaliho v pôvodnom znení a rozsahu:
Po 2 rokoch a 7 mesiacoch som uzavrel kapitolu života s Nissanom Leaf 40 kWh. Chcem sa preto s vami podeliť o skúsenosti s mojím v poradí druhým elektromobilom a zároveň si odpovieme na otázku: Oplatí sa elektromobil, aj keď je drahší?
Takto Nissan Leaf II 40 kWh čakal u predajcu. Po odrátaní všetkých zvýhodnení sa jeho cena dostala z cca 33 570 € s DPH na 19 000 € bez DPH (kupovane na firmu).
Nissan Leaf 40kWh som mal viac než 2,5 roka
Veľmi rád konštatujem, že Nissan Leaf so 40 kWh batériou mi pokryl všetky moje cesty. Aj keď mi pomalým nabíjaním kvôli ochrane prehriatej batérie (nemá aktívne chladenú batériu) sťažil a predĺžil cestu na dovolenku do Chorvátska. Auto je pomerne pekné, s dostatočným priestorom pre pasažierov a batožinu. Nabíjanie v zime je oproti predchádzajúcej generácii pomerne rýchle. Keď bolo auto nové, nebol problém na nabitie najazdit aj 300 km rýchlosťami do 90 km/h. Postupne s pribúdajúcimi km batéria degradovala. Dojazd sa znížil na 270 až 250 km v letnom období. Všetko závisí od štýlu a rýchlosti jazdy. Všetky moje dlhšie cesty nájdete detailne popísané v mojich blogoch na www.teslaclub.sk. Jediné dva argumenty, ktoré ma viedli k predaju, je prehrievanie batérie a získaná nová dotácia na ďalší elektromobil. V budúcnosti chcem s tretím elektrinou poháňaným autom brázdiť Europu bez akýchkoľvek obmedzení. Inak som bol s autom veľmi spokojný.
Oplatí sa elektromobil? Pozrime sa na počty
Ja a určite aj veľa z vás sa stretáva s otázkou: ,,Oplatí sa kúpiť elektromobil? Veď je taký drahý oproti spaľovaciemu autu“. Ja tvrdím, že keď elektromobilista využije všetky možnosti, ktoré mu predajca a štát ponúkajú, tak nielen nie je stratový, ale s dostatočným počtom najazdených km môže byť oproti spaľovaciemu autu aj v zisku. Hneď vám to na mojom príklade dokážem. Zameriam sa len čisto na nákupnú cenu auta a palivo. Nebudem tu prirátavať lacnejší servis a iné položky, ktoré môžu byť v rovnakej cenovej kategórii, ako pri fosílnom aute. Napríklad pneumatiky, poistky, rôzne poškodenia a s tým spojené opravy a pod.
Spoločenský život majiteľov EV je podobný ako petrolheadov. Tiež sa radi často stretávajú
Katalógova cena auta s DPH bola: 33.570 €
Nákupná cena nového auta po odpočítaní Fleet zľavy a bez DPH: 24.058 €
Štátny príspevok: 5.000 €
Výsledná cena: 19.058 €
Predajná cena jazdenky po najazdení 106 000 km bez DPH: 15.500 €
Strata hodnoty: 3.558 €
Najazdené za 2 roky a 7 mesiacov: 106 000 km
Priemerná spotreba na 100 km za (jazdím eco): 13,3 kWh
Celková spotrebovaná energia za 31 mesiacov: 14.098 kWh
Priemerná spotreba za 1 mesiac zaokrúhlene: 455 kWh
Ušetrené emisie CO2 v ovzduší: (VW Golf 128g/km): 13,6 t
DC nabíjanie: Freecharging (bezplatné nabíjanie): 0 €
AC nabíjanie (Crikvenica + garáž): 27 €
Náklady na "palivo" po 106 000 km: 27 €
Celková strata (strata hodnoty + cena za palivo) po 106 000 km: 3.585 €
Výpočty porovnávam s VW Golf 1.4 TSI, ktorý som mal pred EV
Strata hodnoty spaľovacieho auta by po takom čase a toľkých km bola rovnaká, ak nie vačšia, nakoľko na fosílne auta sa dotácia nedáva:
Celková strata hodnoty a paliva: 3 558 € + (0,055 l/1km x 1.2 €/l x 106.000km): 10 554 €
Finančná úspora v prospech Nissanu Leaf je: 6 969 €
(Ak by som nedostal dotáciu 5 000 €, aj tak by som usporil: 1.969 €
Keďby som podobným štýlom pokračoval a najazdil by som 364 520 km, tak by som mal kompletne celú nákupnú cenu EV auta späť. Môže sa toto stať so spaľovacím autom? Nie, lebo čerpacie stanice na fosílne palivá zdarma neexistujú, ale nabíjačky áno. Možete ich nájsť pri obchodných centrách ako Lidl, Kaufland, Billa a podobne. Tiež na čerpacích staniciach Slovnaft (SK) a MOL (CZ). V centrách miest napr. Zahreb alebo Zalaegerszeg (Maďarsko), na diaľnici a v prímorských mestečkách v Chorvátsku a ďalších krajinách EU. Stačí ich vyhľadať na nabíjacích mapách, napríklad na www.chargemap.com.
Najnižšia dosiahnutá priemerná spotreba len 9,1 kWh/100 km
Čo ak by som nabíjal len doma a platil to?
Ak by som nenabíjal na nabíjačkách zdarma, len doma na bežnej zásuvke špeciálnou tarifou pre elektromobily, alebo najbežnejšou tarifou DD2 od ZSE? Náklady na "palivo" po najazdení 106 000 km sú v porovnaní s prevádzkou VW Golf 1,4TSI nasledovné:
(výsledné sumy zaokrúhľujem na celé euro smerom hore):
VW Golf 1,4 TSI - 0,055 l/1km x 1,2 €/l x 106 000 km: 6.996 €
Nissan Leaf 40 kWh domáce nabíjanie s tepelnou stratou (+10%):
ŠT ZSE: 13,3 kWh/100 km x 0.092 €/kWh x 1060 = 1.297 € +130 € (10%TS): 1.427 €
DD2 ZSE: 13,3 kWh/100km x 0,145€/kWh x1060 = 2.044 € +204 € (10%TS): 2.248 €
Nissan Leaf 40 kWh nabíjanie na verejnej AC a DC stanici od ZSE Drive:
Program Partner AC: 9 + (455 kWh/mes. x 0,09 €/kWh) = 50 € x 31 mes.: 1.550 €
Program Flat AC: 69 €/mes. x 31 mes.: 2.139 €
Program Partner DC: 9 + (455 kWh/mes. x 0,29€/kWh) = 132 € x 31mes.: 4.092 €
Program Flat DC: 69€ (v cene 400kWh) + (55 kWh x 0,19€/kW)= 80 € x 31 mes.: 2.480 €
Program prevádzkovateľa Ejoin community VIP DC aj AC:57 €/mes. x 31 mes.: 1.767 €
Ostatní prevádzkovatelia nabíjacích staníc majú ceny nastavené podobne, takže náklady na prevádzku elektromobilu sa od horeuvedených hodnôt zásadne nelíšia.
Spoločná pri nakrúcaní videotestu Nissan Leaf II v roku 2019.
Po 5 rokoch používania EV vám ušetrené peniaze postačia na nové EV auto
Z týchto výpočtov jasne vyplýva, že aj keby elektromobilista, ktorý nemá možnosť doma nabíjať a využíval by len platené nabíjanie od verejného poskytovateľa, v tomto prípade ZSE, stále by jazdil výrazne lacnejšie s elektromobilom, ako so spaľovacím autom. V kombinácii s bezplatným nabíjaním, ktoré poskytujú mestá, obchodné domy alebo aj iní prevádzkovatelia nabíjacích staníc, sa dostanete na 1/3 prevádzkových nákladov oproti spaľovaciemu autu. Keď po piatich rokoch EV predáte a priložíte k získanej cene úsporu za palivo zistíte, že na nové auto už žiadne ďalšie peniaze potrebovať nebudete.
Verím, že motoristí prestanú veriť fámam o tom, že elektromobil sa neoplatí kúpiť, pretože sa finančne nevypláca. Z môjho príkladu a z týchto výpočtov, ktoré som v tomto článku uviedol, jasne vyplýva, že to nie je pravda. V roku 2022 vláda opäť pripravuje dotácie na elektromobily, ktorá bude nárokovatelná, to znamená, že ju dostane každý, kto o ňu požiada. Využite túto jedinečnú príležitosť, ktorá sa možno už nebude opakovať a spolu so zľavou od predajcu sa možno dostanete aj na cenu podobne vybaveného, veľkého a výkonného spaľovacieho auta. Pomôžete nielen svojej peňaženke, ale aj vyčistiť ovzdušie v našich mestách. Ak raz okúsite ticho, výkon a dynamiku elektromobilu, už sa nebudete chcieť vrátiť späť tak, ako ja. Za 6 rokov, čo používam elektromobil, som najazdil celkom 236.000 km a ušetril 30,2 t emisií CO2.
Chcel by som ešte upozorniť, že je to môj príbeh a tieto údaje paušálne pre všetkých elektromobilistov neplatia . Niekto jazdí rýchlo a spotrebuje viac. Je to podobné, ako jazda so spaľovacím motorom. Bohužial výhodu vo vysokej fleet zľave a odpočtu DPH z ceny majú len firemné automobily. Ale aj bežný motorista nepodnikateľ, si dokáže počkať na výhodné zľavy od predajcov automobilov. Napríklad VW dáva v súčasnosti na EV zľavu až 3 000 €. Nabíjať elektromobil u tých prevádzkovateľov, ktorí túto službu poskytujú zdarma tiež môže aj bežný občan. Ďalej môže profitovať z nižších cien za servis a skoro žiadnej poruchovosti elektromobilu. Tých finančných výhod je veľa. Čím viac km motorista najazdí, tým je kúpa elektromobilu výhodnejšia. Jediná nevýhoda pri dlhých cestách je pri malej kapacite batérie častejšie nabíjanie. Táto nevýhoda sa stráca, keď má auto väčšiu kapacitu batérie, rýchle nabíjanie a dojazd nad 400 km. Ten 20 min. odpočinok pri nabíjaní je viac zdraviu a bezpečnosti prospešný, ako únavná nonstop jazda. Všetky dlhšie jazdy mám podrobne popísane v mojom blogu na www.teslaclub.sk. O dva mesiace mi príde, v poradí už tretí elektromobil, ale to už bude iný príbeh. Ak bude záujem, tak veľmi rád sa oň s vami podelím.
Oliver Čurgali
majiteľ Nissanu Leaf 40 kWh
POHĽAD REDAKCIE TOPSPEED.sk
Akokoľvek tolerantne sa na rozmáhajúce sa elektromobily budeme (ako petrolheadi) pozerať, niekoľko rozporov v romantickom príbehu nášho priateľa nemôžeme nevidieť a nechceme jeho jednostranne zameraný list nadšenca nechať bez náznaku kritiky skeptikov. Ďalšie protichodné názory sa isto stretnú v búrlivej diskusii, ale je isté, že nakoniec nás rozsúdi až čas. Nebudeme do úplných detailov rozporovať každú jednu položku, ale je jasné, že v tomto prípade sa stretli všetky priaznivé okolnosti a hodnoty vo výpočtoch nákladov sú „priaznivo pokrivené“. Fleetové zľavy na nákup, výpočty bez DPH, mimoriadne priaznivá spotreba 13,3 kWh/100km - tá je podľa našich skúseností pre bežný život nereálna. Odmietame totiž jazdiť v zákryte za kamiónom tempom do 90 km/h, obmedzovať si komfort života slabým kúrením či menším chladením len v záujme čo najnižšej spotreby.
Započítaná je aj výborná znovupredajná hodnota jazdeného EV Nissan Leaf II a hlavne bezplatné nabíjanie. Pravdou je, že bezplatné nabíjanie je v súčasnosti ešte realitou, ale určite to tak nebude navždy. Ak by sme sa neobmedzovali len na vyhľadávanie bezplatných nabíjačiek, čo je zase len obmedzenie komfortu, je o ne bitka a bude väčšia, chce to mať dostatok času (Oliver ho fakt má, to vieme), tak by mal človek reálne zaplatiť rádovo orientačne za nabíjanie 4 000 eur. Navyše, nechceme podnecovať vášne, ale takto ako je to bezplatné nabíjanie nastavené dnes to platia všetci ostatní niekde inde, na daniach alebo ako odberatelia elektrickej energie...
Vo výpočte je dotácia 5 000 €, čo je voči občanom ďalšia nespravodlivosť. Zatiaľ sa nechystáme si kúpiť EV všetci. Ak by sa tak stalo, dotácia prestane mať zmysel a zrušia ju, čo bude ďalšia "rana" pre výhodnosť prevádzky EV.
V pasáži Ak by som nedostal dotáciu je korekcia na úsporu 1969 €. Ak by sme aj nabíjali ako bežní majitelia, bolo by to 1 969 - 4 000 € (teraz trošku spojíme pre zmenu negatívne realistické príklady cien a spotreby), čiže nie úspora, ale strata 2 031 €. Stále hovoríme o reálnych sumách, len z iného sadzobníka života.
Úprimne, nie sme znalcami zákazníckych programov poskytovateľov dobíjačiek, ale predpokladáme, že verejné dobíjanie, špeciálne to rýchle nebude lacnejšie, ako nabíjanie doma pomalou zásuvkou. Ak by to aj malo byť k dnešnému dňu porovnateľné, čoskoro to bude neporovnateľné.
Záverečný prepočet sľubuje, že ak niekto najazdí s EV povedzme 364 520 km, dostane sa úsporou k novému autu. Lenže to by znamenalo podľa úplne ideálnych sadzieb a veľmi nízkej spotreby jazdiť takmer 9 rokov na jednom elektromobile. V tom však nie sú započítané náklady na pochopiteľnú výmenu batérií minimálne raz, ani zmeny dnešných priaznivých podmienok na prevádzku.
Ďakujeme Oliverovi, že si dal tú námahu s podrobnými výpočtami a priznávame, že jeho príbeh je veľmi atraktívny, a to dokonca aj potom, čo sme si ho trochu zreálnili.
Oliver reaguje
Naše stanovisko k článku sme férovo poskytli aj pisateľovi a z jeho odpovede vyberáme pár bodov (krátené):
Priemernú spotrebu mi ukázal počítač. Ten ktorý ukazuje aj okamžitú spotrebu. Nikdy som ho nenuloval. Tú nízku spotrebu som dosiahol nasledovným štýlom. Jazdil som max. 95 km/h. Niekedy som tomu vykúril aj 150 ale len na krátku dobu. Bola to výnimka. V zime som si kúril tak, aby mi nebola zima. V lete som klimatizoval len aby som sa nepotil, až keď bolo 30°C a viac. Prevažná časť jázd bola na vzdialenosti 50 – 120 km. S bundou nie je treba vykurovať interiér na 22°C, stačí na 19. Ďaleké jazdy som nemal… až v lete.
To bol bežný nákup na jar 2018. Som spoločníkom v jednej firme v TN, takže sme dostali 14 % fleet zľavu, mínus DPH a dotácia od štátu 5 000 €. Nič protekčné. Takto nakúpili autá mnohí.
Nabíjanie zdarma využívam prevažne, sú to možnosti, ktoré elektromobilistom dáva situácia. Každá sieť, keď sa rozbieha, tak cca pol roka testuje nabíjačky zdarma. Napr. ZSE Drive. Teraz je to sieť Ejoin. Kde som jazdil v okolí TN tak som chodil do SEAS /Vodne elektrárne/ Trenčín. Oni dlhodobo podporujú, ako výrobcovia čistej vodnej elektriny, rozvoj elektromobility a všetkým čo prídu dávajú nabiť zdarma.