Porsche 914

Začnime Porsche 914. Ak vám niekto povie názov VW-Porsche 914, nie je fanatikom VW. Jednoducho bol tento model vyvinutý spoločne so značkou VW, množstvo prebratých komponentov tak môže niekto označiť aj takýmto názvom.

Automobil vyrábali v rokoch 1969 až 1976. Čo sa týka karosérie, zákazník mal jednoduchú voľbu: k dispozícii bola len dvojsedadlová targa s motorom uprostred. Aktuálne ide o jeden z tých lacnejších historických modelov od Porsche, ktoré si môžete kúpiť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Spoločný vývoj s VW bol natoľko výrazný, že VW sem dodávalo aj svoje štvorvalcové motory. Najprv boli k dispozícii 2 pohonné jednotky, štvorvalec 1,7 označovaný ako 914/4 s 59 kW (80 k) a 136 Nm, vyššie stál šesťvalec 2,0 s 81 kW (110 k) a 160 Nm. Oba motory boli typu boxer, prvý so vstrekovaním a druhý s karburátorom.

V 1973 prišla zmena, šesťvalec z ponuky vypadol a namiesto 1,7-mičky prišli do ponuky dve verzie štvorvalcových boxerov, menšia 1,8 a väčší 2,0-liter. Slabší mal 63 kW (86 k) a 138 Nm, silnejší 74 kW (101 k) a 160 Nm. Všetky motory mali chladenie vzduchom, 5-stupňovú manuálnu prevodovku a samozrejme pohon zadných kolies.

I keď automobil v žiadnej verzii nevážil cez 1 tonu, dynamika bola na svoju dobu primeraná (zrýchlenie na 100ku od 13 do 8,7 sekundy). Celkovo vyrobili takmer 120-tisíc modelov, najvzácnejší 6-valec len v počte niečo málo cez 3 300 kusov. Vznikli aj dva prototypy s 8-valcovým motorom, avšak Porsche múzeum vám ich asi určite nepredá.

Porsche 917

Športový model 917 je z iného „súdka“. Tento automobil pre Porsche vyhral 24-hodinovku v Le Mans, poháňal ho plochý 12-valec so zdvihovým objemom 4,5, 4,9 alebo 5,0 litra. Išlo o spojenie dvoch boxer šesťvalcov od Porsche.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Automobil bol výkladnou skriňou Porsche v oblasti motoršportu, využíval množstvo komponentov z titánu, horčíka a iných špeciálnych kovov. Vzniklo niekoľko športových verzií, pre mňa najznámejšia je tá bledomodrá s nálepkami od spoločnosti Gulf.

Porsche Panamera

Posledným oslávencom v tomto roku je Panamera. Aktuálne je v predaji už druhá generácia luxusného sedanu, ktorá mieri na konkurenciu z Mníchova, Stuttgartu alebo Ingolstadtu. Zatiaľ čo predchádzajúca generácia mala pod prednou kapotou aj vznetový motor, tá súčasná ho využívala len krátko.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Najsilnejšia verzia minulej generácie bola Panamera Turbo S so 4,8-litrovou zážihovou V8 a 419 kW (570 k) a 800 Nm. Druhá generácia prišla aj s ďalším variantom karosérie Sport Turismo, najsilnejšou verziou je Turbo S E-Hybrid so 4,0-litrovou V8 a elektromotorom. Systémový výkon je 500 kW (680 k) a 850 Nm.

Zdroj foto: Porsche