Podľa správy OSN zaoberajúcej sa životným prostredím a jeho globálnou ochranou (UNEP) je africký kontinent každoročne znečisťovaný dovozom miliónov starých vyradených áut z európskych krajín. Európa v tom však nie je sama, Afriku ako skládku starých áut využíva aj Japonsko a USA. „Milióny jazdených osobných aj úžitkových vozidiel a autobusov z USA, Japonska aj Európy vyvážaných do rozvojových krajín spôsobujú výrazné znečistenie ovzdušia a negujú akékoľvek snahy o zmiernenie dopadu dopravy na zmeny klímy,“ uvádza sa v správe UNEP.
Zastavte to
Významný podiel v celosvetovom vývoze starých áut do Afriky hrá aj samotná Európa. Podľa správy končí na africkom kontinente ročne okolo milióna áut len z Európy. Problémom je samozrejme aj legislatíva v jednotlivých afrických krajinách, z ktorých až dve tretiny svoje územie pred dovozom starých áut takmer nijako legislatívne nechránia. OSN preto vytvára iniciatívu na vytvorenie akýchsi minimálnych štandardov, ktoré budú musieť autá dovozené do Afriky spĺňať. Fungovať to však bude len v spolupráci s Európou, ktorá musí zastaviť vývoz vrakov áut, ktoré v Afrike ďalej žijú svoj posmrtný život. „Priemyselné krajiny musia zastaviť vývoz starých vozidiel, ktoré už nespĺňajú ekologické ani bezpečnostné štandardy a nie sú spôsobilé pre prevádzku v krajinách ich produkcie,“ hovorí v správe výkonná riaditeľka programu UNEP Inger Andersonová. Zároveň mierni tón a dodáva, že nepožaduje absolútny zákaz vývozu áut o Afriky, ale zavedenie jednoznačných pravidiel chrániacich africkú klímu.
Afrika sa začína brániť
Západoafrická konfederácia ECOWAS už vydala nové pravidlá pre dovoz jazdených áut, za negatívny faktor rozvoja trhu s novými autami však považujú dovoz starých áut aj hlavní predstavitelia afrického automobilového priemyslu. Ten je momentálne sústredený predovšetkým v Juhoafrickej republike. K téme sa kvalifikovane vyjadril aj súčasný šéf automobilky Škoda Auto, Tomas Schôfer, ktorý pôsobil ako generálny riaditeľ spoločnosti VW South Africa. Podľa jeho slov má africký trh potenciál až na 5 miliónov nových áut ročne, musí sa však legislatívne viac chrániť pred vrakmi z vyspelejších krajín. Volkswagen má v Afrike ešte vyššie ambície a začal tam dokonca presadzovať elektromobilitu. Prvou africkou lastovičkou má byť Ghana, tá už totiž zaviedla vekový limit pri dovoze použitých áut na 10 rokov.
zdroj: OSN News