Na prvý pohľad to síce vyzerá ako správa z nejakého silvestrovského programu, vývojári automobilky Ford však hovoria, že nejde o žiadny 1. apríl, ale výsledok seriózneho výskumu. V rámci vývoja elektrickej verzie dodávky Transit (a jeho osobnej verzie) totiž Ford skúma všetky aspekty vplývajúce na dojazd elektromobilov. Prišli aj s rozumným riešením solárnych panelov na streche auta, ktoré napájajú ventiláciu, palubné systémy aj vyhrievanie sedadiel, ako sa však ukazuje, pri nich to ani zďaleka nekončí.
Keď sa elektrický Transit objaví na cestách, s veľkou pravdepodobnosťou bude mať dvojplášťové okná, či dvojitú strechu nad posádkou.
Izolujeme to, čo sme doteraz púšťali von
Elektromobily si vyžadujú podstatne hospodárnejšie nakladanie s teplom v kabíne. Kým totiž pri autách so spaľovacími motormi predstavuje teplo v podstate „odpadový materiál“, elektromobil na jeho tvorbu používa drahocennú energiu potrebnú na pohon samotného auta. Konštruktéri tak začínajú pracovať s podstatne dokonalejšie izolovanými kabínami, ktoré drahé teplo nepúšťajú zadarmo do ovzdušia. Na program dňa sa tak dostávajú dvojité strechy, dvojplášťové okná, či lepšie tesnenia. S tým úzko súvisí aj efektívnejšia vetracia sústava a kvalitný systém vysúšania interiérového vzduchu. Skrátka, elektrické autá otvárajú ďalšie problémy, s ktorými sa musia konštruktéri do budúcna popasovať.
Svetlo nám pomôže
Najzaujímavejší objav Fordu však spočíva vo farbe osvetlenia kabíny. „Vystavením človeka farbám vieme meniť jeho náladu rôznymi spôsobmi. V prípade použitia červeného svetla v interiéri vozidla podvedome cítia ľudia viac tepla, pri použití modrého zasa väčší chlad. Takýmto spôsobom je možné znížiť zaťaženie batérií, čo by mohlo reálne zvýšiť dojazd elektromobilov,“ hovorí Lioba Müller z európskeho zastúpenia automobilky Ford. Osvetlenie kabíny testujú konštruktéri Forda už dlhší čas, pri vonkajších teplotách v rozsahu 0 – 30 °C ním údajne dokázali ušetriť až 3,3 % (vďaka zníženému výkonu klimatizácie). Červené svetlo zasa pomohlo zmenšiť potrebný výkon vykurovania natoľko, že to v konečnom dôsledku znížilo spotrebu energie o 2,5 %.
Elektrický Transit by sa mal dostať na trh v roku 2021. Mal by využívať veľmi pokrokové technológie (vrátane spomínaného meniteľného osvetlenia kabíny závislého od nastavenia klimatizácie).
Budúcnosť aj pre autobusy
Zaujímavosťou celého riešenia je aj to, že so zvyšujúcim sa počtom osôb na palube získava na efektivite. Kým teda v dvojmiestnom športovom aute nemusí mať osvetlenie kabíny na výsledok až taký dopad, pri minibuse, či dokonca veľkom elektrickom autobuse by už malo ísť o vec, nad ktorou stojí za to sa zamyslieť.