Tesla pionierom aj v tomto smere
Rovnako ako je Tesla pionierom v mnohých iných oblastiach, aj OTA aktualizácie priniesla ako prvá. Udialo sa tak už s druhým typom v ponuke Tesla Model S, ktorý predstavili v roku 2012. Tie sa stali jednou z kľúčových súčastí jej stratégie. Jednak cez ne môže autá vylepšovať bez potreby návštevy servisu, ale tiež tvoria súčasť jej stratégie technologického lídra. Vozidlá Tesly môžu získať aktualizáciu prakticky na všetko, od asistenčných systémov, väčší výkon akumulátorov, motorov a teda úpravy dynamiky až po intenzívnejšie brzdenie. Tradičný výrobcovia boli pri preberaní OTA aktualizácií oveľa pomalší, až neochotní. Má to hneď niekoľko dôvodov. Je však skvelé, že nový a mnohými zaznávaný hráč dokázal len za jednu dekádu zmeniť v gigantickom svete automotive toľko vecí, postupov až tradící.
Problém mainstreamových automobiliek
Prvým je komplexnosť elektronickej architektúry vozidla, ktorá neumožní prijímať tento typ aktualizácií. Celé generácie "moderných áut" vyrábaných ostatné dekády nemohli na aktuálizácie OTA ani len pomyslieť. Automobilkám sa do toho veľmi nechcelo a niet veľmi divu. OTA zároveň znamená menej častú návštevu autorizovaných servisov. Práve kvôli tomuto bola Tesla prvá, pretože nemá vybudovanú tak rozsiahlu sieť autorizovaných servisov ako iné zabehnuté automobilky. Preto sú pre ňu OTA aktualizácie kľúčové. Naopak, pre veľké automobilky OTA predstavuje slušne ušlý zisk zrušením návštevy servisu.
Objavujú sa tiež zanedbávania údržby vozidiel, nakoľko budú mať servisné strediská menej príležitostí na kontrolu. Aktuálne systémy však dokážu podrobne sledovať stav vozidla a zbierajú dáta, podľa ktorých je možné predpovedať potrebu opravy alebo výmeny nejakej súčiastky či celku. Aj keď sú prediktívne opravy iba v začiatkoch vývoja, pokrok v zbere dát a ich analyzovaní je nezanedbateľný.
Začiatkom roka 2020 spustil Renault projekt FOTA, pomocou ktorého môžu vozidlá Skupiny Renault dostávať diaľkové aktualizácie. Vďaka tomu, že sa všetko deje na diaľku, majitelia automobilov už nie sú povinní vziať svoje auto do predajne. Každému to ušetrí veľa času a poskytne majiteľom vozidiel väčší pokoj. Pre výrobcov automobilov to znamená, že aktualizácie dostane viac áut ako kedysi, keď autá musel vidieť technik. Projektový manažér FOTA sa k novinke Renaultu vyjadril takto: “Nová technológia znamená, že 85 až 90 percent vozidiel bude mať prostredníctvom našich obchodných zastúpení aktuálny softvér, kedysi to bolo len 60 percent.”
OTA aktualizácie zavádza tento rok aj Volkswagen. Koncern plánuje zákazníkom poskytovať bezplatný update softvéru približne každých 12 týždňov, aby vozidlá vždy pracovali v najnovšom režime. Okrem toho VW plánuje novými obchodnými modelmi na báze dát generovať väčší obrat vo fáze užívania vozidla – za služby a funkcie, ktoré si zákazník bude môcť priobjednať podľa potreby. A to presne v dobe, kedy ich chce využívať. Perspektívne bude možné nechať si aktivovať napríklad pri jazdách na dlhé trasy Travel Assist, povoliť väčšie zaťaženie batérie a neskôr aj autonómnu jazdu. Týmito digitálnymi doplnkovými službami chce Volkswagen v najbližších rokoch dosiahnuť dodatočný obrat v trojcifernej miliónovej výške. Na rozbehnutý vlak OTA naskakujú aj ďalší výrobcovia, pred pár dňami oznámil Lexus funkciu OTA pre najnovší typ Lexus NX. Dá sa predpokladať, že do r2025 bude mať funkciu OTA aktualizácií väčšina automobiliek.
Zdroj: TS Volkswagen, TS Renault, www.wardsauto.com
Foto: evbite.com, VW, Renault