BMW 2002 Turbo bola automobilová hviezda, ktorá na nebi zhasla skôr, než stihla poriadne zažiariť. Prvé prepĺňané sériové BMW (na scéne prepĺňaných áut predbehlo aj legendárne Porsche 911 Turbo model 930), sa totiž narodilo v tej najnevhodnejšej chvíli. Prvýkrát ho fabrika ukázala na frankfurtskom autosalóne 1973, v pozadí ktorého už zúrila bitka o cenu ropy. Vďaka umelým zásahom štátov zo združenia OPEC (aliancia štátov ťažiacich ropu) stál svet na prahu veľkej ropnej krízy. A tá mala nielen ekonomický, ale aj politický podtext. Cena palív vyletela prudko hore, benzínu bol nedostatok a po období blahobytu bolo nevyhnutné začať uťahovať opasky. Kto bol trendy, šetril ropou. Príliš výkonné autá s nemiestne športovým či luxusným naturelom sa zo dňa na deň ocitli na „čiernej listine“. Jazdiť s nimi bolo neslušné, príliš nemorálne a na ich majiteľov sa v dobre vychovanej spoločnosti pozeralo ako na ignorantov. Skrátka, až príliš šialená doba na najvýkonnejšie sériové BMW všetkých čias.

BMW 2002 Turbo bolo k dispozícii len v dvoch odtieňoch, v bielom Chamonix a v menej známej striebornej Polaris.

Buďte politicky korektní!

Treba uznať, že BMW 2002 Turbo s 13-palcovými kolesami obutými do pneumatík 185/70 R 13 ukrytými v rozšírených blatníkoch, prednými vetranými kotúčovými brzdami (vzadu malo bubny), športovými tlmičmi Bilstein, celou armádou spojlerov a v bielom laku Chamonix veľmi umiernené nebolo. Naopak, bol to rebel, premotorovaný super sedan ukazujúci všetkým okolo vztýčený prostredník. A celé to korunoval zrkadlovo obráteným nápisom „Turbo 2002“ na prednom spojleri, aby všetci v spätnom zrkadle videli, koho na ceste zdržiavajú. A to bolo v časoch uťahovania opaskov naozaj cez čiaru. Nemeckí politici sa búrili, že je nepríspustné, aby si „ostré BMW“ vynucovalo jazdu rovnakými prostriedkami ako Ambulancia a spotrebovávalo pritom kvantá benzínu, ktorého je pre ľudí nedostatok. BMW 2002 Turbo bolo zlo, s ktorým nechcel mať nikto nič spoločné. „Toxický“ rebel. Aby BMW aspoň čiastočne upokojilo situáciu a neprovokovalo na cestách, rozhodlo, že zrkadlovo obrátený nápis zo spojlera zmizne. Vedenie fabriky vydalo pokyn, že "agresívny" nápis zostane len na výstavných exemplároch a testovacích vozidlách pre novinárov, to si BMW predsa len neodpustilo. Medzi zákazníkov však pustilo už len autá bez nápisu.

Z áut pre zákazníkov museli zrkadlovo obrátené nápisy zmiznúť. V prednom spojleri boli dva otvory, veľkým obdĺžnikovým sa privádzal vzduch k chladičom (aj k olejovému), cez malý kruhový prúdil vzduch rovno k turbodúchadlu KKK. Kvôli prepĺňaniu bol motorový priestor tak plný, že konštruktéri nevedeli postaviť ani verziu s pravostranným riadením.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Krátky ale o to intenzívnejší život

Dôsledkom spomínaných udalostí bolo, že BMW 2002 Turbo zostalo na trhu len necelý rok, za ktorý sa stihlo predať len 1672 kusov. Aj preto je dnes z neho žiadaný zberateľský artikel s neustále rastúcou hodnotou. Len pre úplnosť, pod prednou kapotou malo radový štvorvalec s objemom valcov 1997 cm3 (vŕtanie x zdvih 80,0 x 89 mm), kompresným pomerom zníženým na 6,9:1 (atmosférická verzia v 2002 tii s priamym vstrekovaní benzínu mala 9,5:1) a prepĺňaním turbodúchadlom KKK s plniacim tlakom 0,55 baru. To stačilo na max. výkon 125 kW (170 k) a max. krútiaci moment 245 Nm, ktorý motor posielal cez spojku Fichtel & Sachs MF228 a štvorstupňovú prevodovku na zadné kolesá (za príplatok bola k dispozícii aj päťstupňová prevodovka Getrag 235/5). A dynamika? Akcelerácia 0-100 km/h za 6,9 s a max. rýchlosť 211 km/h. Z palivovej nádrže s objemom 70 l si pritom podľa automobilky bralo 2002 Turbo každých 100 km priemerne 10,5 l drahocenného benzínu. Skrátka hodnoty, ktoré boli na prahu ropnej krízy v prípade BMW až príliš „cez čiaru“.

V BMW sa s tým nepárali a poriadne provokovali už pri tvorbe propagačných fotografií. V roku 1973 z podobných fotografií opatrní politici omdlievali.