Toyota GR Yaris spôsobila na automobilovej scéne obrovský ošiaľ a slová chvály si vypočula prakticky od všetkých zainteresovaných, vrátane novinárskej obce. Ak sa jej pozrieme bližšie pod kapotu, pochopíme, prečo sa tak vlastne stalo. V podstate sa dá povedať, že so sériovou Toyotou Yaris nemá špeciál GR Yaris spoločné prakticky nič. Teda až na pár detailov na karosérii či palubnej doske.

Hrebeňové riadenie má elektromechanický posilňovač s prevodom 13,6:1. Priečne skrutné stabilizátory sú na obidvoch nápravách, vpredu s priemerom 23,2 mm, vzadu 21 mm. Ak máte paket Sport, dopredu vám fabrika namontuje stabilizátor s priemerom až 24,2 mm.

Špeciálny „zlepenec“

Už pohľad na auto odhalí, že je to trojdverový špeciál so širšou (+ 60 mm) a nižšou (- 95 mm) karosériou (jej celkové rozmery sú 3995 x 1805 x 1455 mm) postavenou na podlahovej platforme TNGA, ktorú však vo fabrike Motomachi zložili z dvoch jej verzií. Predná časť je GA-B, zadná (pevnejšia) je z väčších modelov GA-C. Prezrádzajú to aj rozchody náprav, kým predná náprava má rozchod 1536 mm, zadná až 1572 mm. Mimochodom, zadnú nápravu skonštruovali špeciálne pre GR Yaris a ide o viacprvkové zavesenie s dvojitými priečnymi ramenami uchytenými do pomocného rámu nesúceho aj komponenty pohonu všetkých kolies.

GR Yaris je zložený z dvoch veľkostí. Vpredu je užšia platforma GA-B (zhodná s klasickým Yarisom), zatiaľ čo vzadu je "dospelá" GA-C. Aj preto je zadný rozchod o 36 mm väčší než predný. Svetlá výška auta je 124 mm.

Strecha je z uhlíkových vlákien, čo ušetrilo 3,5 kg (v porovnaní s oceľovou strechou), dvere, motorová kapota a veko batožinového priestoru (objem kufra je 174 l podľa normy VDA) sú z hliníka, čo ušetrilo ďalších 24 kg. Konštruktérom sa aj vďaka tomu podarilo znížiť pohotovostnú hmotnosť na 1290 kg.

GR Yaris má koeficient odporu vzduchu 0,352. Už to prezrádza, že si pomocou spojlerov vytvára nadpriemerný prítlak. Časť odporu si pripisuje aj motor, ktorý vyžaduje veľké porcie chladiaceho vzduchu v motorovom priestore. Fabrika počíta s tým, že si na GR Yaris budú zákazníci dodatočne pripevňovať aj veľké prítlačné krídla. Konštrukcia karosérie s tým vraj počíta.

261 trojvalcových koní

Obrovským rozdielom medzi civilnými verziami a GR Yarisom je aj samotný motor. Tu je rozdiel, o akej verzii je reč. Aby sa Toyote celá táto „sranda“ s GR Yarisom oplatila, musí ich údajne predať aspoň 25 000 kusov, v domácom Japonsku je preto GR Yaris k dispozícii aj ako „predokolka“ so špeciálnou CVT prevodovkou s manuálnym radením (dokáže nasimulovať 10 prevodových stupňoch) a radovým trojvalcom M15A-FKS. Auto je vizuálne totožné s európskou verziou s pohonom 4x4. Do Európy však fabrika posiela kusy s pohonom všetkých kolies GR Four, ktorý kombinuje s prepĺňaným trojvalcom G16E-GTS DOHC 4V VVT-i naladeným na 192 kW (261 k) pri 6500 ot./min. a 360 Nm pri 3000 – 4600 ot./min. Má priame, aj nepriame vstrekovanie (20 MPa) a aby dobre „dýchal“, dostal veľkú komoru sacieho filter boxu s objemom až 10,8 l. To si však vyžiadalo premiestnenie akumulátora dozadu pod podlahu kufra.

Turbodúchadlo motora G16E-GTS je uložené v guľôčkových ložiskách a výtlak je regulovaný obtokom (aj kvôli tepelnej ochrane turba, pri VGT turbodúchadlách totiž preteká celý objem spalín cez skriňu turba, aj preto sa turbo s obtokom viac hodí na vysokovýkonné motory).

S „rýchlejším“ zadkom

Veľmi zaujímavý je pohon všetkých kolies verzie GR Yaris. Najmä ten s paketom Sport. S ním totiž dostanete navyše nápravové samosvorné diferenciály Torsen. O prenos sily na zadnú nápravu sa tu stará elektronicky riadená elektromagnetická medzinápravová spojka Jtekt. Čo je však zaujímavé, zadný diferenciál dostal o 1 % „dlhší“ prevod, takže pri úplne zopnutej medzinápravovej spojke sa zadné kolesá točia mierne rýchlejšie, než predné, čo vyvoláva dojem „zadokolky“. Celé ústrojenstvo je samozrejme patrične nadimenzované, aby to mechanicky zvládlo a nerozlámalo si pritom vlastné zuby (spomínam si, ako to raz takto v Brne na okruhu predviedla novinárska Alfa Romeo 146 GTA). Podľa fabriky aj vďaka tomuto dokáže v režime Sport poslať dozadu až 70 % hnacej sily. V režime Track je rozdelenie hnacích síl vyrovnané (50:50), zatiaľ čo v režime Normal posiela dopredu 60 % a dozadu 40 % (zaisťuje to čiastočné „otvorenie“ medzinápravovej spojky). Ako hovorí Toyota, GR Yaris nie je „predokolka“ s pripájateľným zadkom, ale permanentná „štvorkolka“ (zadok odpojí až po prehriatí všetkých 11 lamiel v medzinápravovej spojke).

Ak GR Yaris zopne medinápravovú spojku Jtekt naplno, zadnými kolesami točí o 1 % rýchlejšie, než prednými.

Medzinápravová spojka je predimenzovaná (má 11 lamiel), aby zniesla aj dlhodobé týranie športovou jazdou.

S paketom sport dostanete aj nápravové samosvorné diferenciály Torsen (tiež od výrobcu Jtekt), špeciálne tlmiče, iné pneumatiky a kované disky BBS.

Samosvory Torsen na prednej aj zadnej náprave dodáva Jtekt (spoločnosť patriaca Toyote).

Štandardne Toyota na GR Yaris montuje pneumatiky Dunlop SP Sport MAXX050 225/40 ZR 18, ak si priplatíte za paket Sport, dostanete Michelin Pilot Sport 4S 225/40 ZR 18.

Kotúčové brzdy využívajú ventilované kotúče vpredu aj vzadu. Vpredu majú priemer 356 mm a štvorpiestikové strmene, vzadu 297 mm a dvojpiestikové strmene.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 24 obrázkov

zdroj: Toyota Gazoo Racing