Talianska vláda mesiace tlačí na Stellantis, aby nevyrábal modely Fiatu, Alfy Romeo či Lancie v zahraničí, pričom tvrdí, že vozidlá uvádzané na trh ako talianske produkty by mali vznikať na domácej pôde. Premiérka Meloniová začiatkom roka dokonca obvinila nadnárodný koncern z „hájenia francúzskych záujmov“.

Stellantis sa do žiadnych zásadných ústupkov zatiaľ zatlačiť nenechal, tento postoj mu ale nedávno pekne „osolili“. Vláda donútila automobilku Alfa Romeo (s odkazom na zákon z roku 2003) zmeniť krátko po svetovej premiére meno crossoveru Milano na Junior, pretože sa nevyrába v Miláne ale poľskej továrni v meste Tychy.

Ak máte pre nacionalizmus tohto typu pochopenie, možno by sme mali dodať, že o výrobe uvedenej Alfy u našich severných susedov i názve Milano sa vedelo mesiace dopredu, tlak vládnych úradníkov ale začal doslova pár hodín potom, ako bolo auto predstavené. A tým to neskončilo...

Aktuálne sa na rovnaký zákon odvolávajú tiež úradníci, ktorí dali taliansku finančnú políciu zabaviť 134 Fiatov Topolino dovezených z Maroka do prístavu Livorno. Byrokratickému systému sa nepáči, že zeleno-bielo-červená drobná trikolóra na dverách by „mohla falošne naznačovať ich taliansky pôvod“, popisuje situáciu agentúra Reuters.

Stellantis opäť ustúpi

Jediným účelom nálepky bolo uviesť podnikateľský pôvod výrobku,“ nechal sa počuť hovorca Stellantisu a dodal, že koncern sa domnieva, že pracoval v plnom súlade s platnou legislatívou. Uviedol tiež, že dizajn nového Topolina (historicky významného modelu Fiatu od roku 1936) bol navrhnutý talianskym tímom v Centro Stile Fiat a že rozhodnutie vyrábať ho v Maroku bolo známe od ohlásenia tejto novinky.

Stellantis však ani tentoraz podľa všetkého do sporu s Talianskom nepôjde. Hovorca pre agentúru Reuters dodal, že „kvôli vyriešeniu prípadných problémov bolo rozhodnuté o odstránení nálepiek, aby od úradov dostali zelenú“.

zdroj: Reuters, Stellantis, Fiat