Jano_1987
11.11.20 16:42
H
@Hypersportovy chodecChodec, nič v zlom. Áno, projekt sa omeškal. Dôvodov môže byť niekoľko. Robím v stavebnej projekcii. Meškanie, lebo Covid. Áno je, keď vám nedodajú výstuž, lebo bo ju nemá kto vyrobiť nie je blbá výhovorka, ale reálna prekážka, za ktorú staviteľ nemôže. Výstuž, betón atď, to nie je prášok do pečiva, ktorý kúpim na každom rohu.
Krátke vysvetlenie k zmenám chodcov a cyklistov. Pôjdem po odsekoch, aby sa to nemiešalo:
1) musí sa vypracovať projekt. To nie je 1-2 dňová záležitosť, aj keď sa to nezdá, treba brať do úvahy desiatky vstupných údajov, riešiť detaily, napojenia, či to je podľa normy atď. To nie je, že sem nakreslíme čiaru a dobre bude. To je tak robota na mesiac:
2) projekt ide na pripomienkové konanie. Zasiela sa to Polícii SR, mestu, dotknutým osobám, má právo sa k tomu vyjadriť verejnosť. Štátne inštitúcie, či miestne úrady majú zo zákona 30 dňovú lehotu na vyjadrenie sa. Reálne ste radi, ak to stihnú do 60 dní. Takto isto aj verejnosť a dotknuté osoby/právnické osoby majú právo podať pripomienky. Zväčša je na to čas tak 30-60 dní. Takže 2 mesiace.
3) Projektant si musí prečítať všetky pripomienky (môžu ich byť doslova tisíce) a musí ich zapracovať do projektu, alebo nezapracovať, ale musí odôvodniť, prečo to nezapracoval. Musí sa vyjadriť ku každej pripomienke. Robota podľa množstva pripomienok na 30+ dní. Treba vypracovať novú technickú dokumentáciu. Pri takomto projekte to môžu byť kľudne aj 2 mesiace ako nič.
4) upravený projekt ide na znovu schválenie, zase úrady by sa mali k tomu vyjadriť do 30 dní, ale klasika, dávajú si načas. Samozrejme, má právo sa vyjadriť k tomu aj všetci účastníci konania. Zo zmenou projektu niekto, kto predtým nemal problém, môže mať zo zmenou problém. Zase tak 30-60 dní čakania.
5) zapracovanie pripomienok. A dúfate, že už všetko bude OK.
6) dávate projekt na posúdenie. Hurá prešlo vám to.
Tu sme na v optimálnom prípade 6 mesiacoch, reálnejšie 9 mesiacov
7) Žiadosť o stavebné povolenie. Potrebujete dodať tak 2 tony podkladov a vyjadrení, úrad má klasicky zase 30 dní na vyjadrenie. Samozrejme, úrad keď chce, vždy nájde niečo, čo treba dodať, lebo ste to zabudli (pozrite si Černé ovce na ČT, alebo Občan za dverami na STV pre lepšiu predstavu)
8) zháňanie zabudnutých podkladov (ak je to nejaký papier od nejakého úradu, tak ten úrad má zase 30 dňovú lehotu), takže zase minimálne 1 mesiac čakanie
9) dodanie chýbajúcej dokumentácie na úrad, úrad zase 30 dňová lehota.
10) mali ste šťastie a máte stavebné povolenie. Práve ubehlo v optimálnom prípade tak 9 mesiacov, reálne tak 12 mesiacov
11) nemáte nič vyhraté, lebo niekto môže napadnúť stavebné povolenie a musíte čakať, kým sa to vyrieši. V BA je istý dosť známy občan, čo dáva námietky na všetky stavby, čo môže.
12) po 2-3 mesačných ťahaniciach s úradmi máte konečne platné stavebné rozhodnutie. Bez neho nemôžete ani lopatou udrieť do zeme a začať čokoľvek robiť.
13) Zrazu sme na 12 mesiacoch a ani nevieme kedy.
14) toto všetko ste absolvoval a zrazu niekto príde, že takto nie a povie, že prerobiť. Môže to byť investor, mesto, tu to napríklad bola Cyklokoalícia.
15) takže sa začína od prakticky od bodu 3) a ide postupne ďalej.
16) konečne hotovo, staviate (zhotoviteľa prác už máte vybraného, aby sme to zjednodušili) . Aj pri stavbe existuje istá postupnosť prác ktorú treba dodržať. To zaberá čas a nemôže na stavenisko pustiť ľudí.
17) konečne hotové, prichádza kolaudácia. Úrady vykonajú kontrolu a majú zase 30 dní na vydanie rozhodnutia.
18) opravíte zistené chyby, zase to zaberá čas
19) konečne hotovo, už len úrady musia povoliť používanie, takže ďalšia kontrola. Zase 30 dňová čakacia lehota
20) hurá, všetko hotovo. Všetci všetko schválili, môžeme to dať do používania verejnosti.
Tu je odpoveď na to, že kvôli obyčajnej zmene radenia pruhov, chodníkov a cyklotrás na ani nie 600m úseku cesty sa viete zablokovať na 1 rok bez problémov.
Nedávno sa riešila električková trať v Dúbravke,, že mesto to nestihlo dať do prevádzky. Áno, nestihlo, ale našli sa tam inžinierske siete, ktoré tam nemali čo hľadať, mesto muselo hľadať majiteľov a riešiť prekládky. To je dosť časovo náročné. Potom tu bol spor ohľadom meniarne, bez ktorej nebolo možné prevádzkovať električky. Mesto spor vyhralo, súkromník postupoval protizákonne. Ale za vinu to bolo dávané mestu, pritom keby neboli tie prieťahy, tak tak by sa to stihlo v termíne. Žiaľ ľudí nezaujíma, čo sa stalo a prečo sa to nestihlo. Ich zaujíma, že sa to nestihlo a vinníkom je v tomto prípade mesto, nie súkromník, čo to blokoval, nie ľudia, či organizácie, čo mali načierno naťahané inžinierske siete, kde nemali byť.
Chcete ešte väčšiu pecku? Križovatka D1-D4, kde NDS má budúci rok mať hotové premostenie nad D1 v mieste, kde sa bude stavať D4. Konzorcium D4R7 je už s prácami skoro hotové, NDS ešte nemá ani vypracovaný projekt a nie to, že by už začalo s prácami, kde 2 etapy mali byť už hotové. Takže D4R7 postavý D4, ktorá bude úplne zbytočná ktovie ako dlho, lebo NDS nie je schopná postaviť premostenie. Ale bude na čele s ministrom dopravy rýpať každú chvíľu do D4R7, lebo majú 2-3 mesačné meškanie podľa nich. Pritom zatiaľ D4R7 stihlo všetko v dohodnutých termínoch a to začali o skoro 2 roky neskôr, lebo Ministerstvo dopravy nedokázalo získať pre stavebníka sľúbené povolenia na stavbu a malo to celé v análnom otvore. Trocha medzinárodná hanba.
Odpovedať