Audi sa už nejaký čas nedarí. Kým ostatné koncernové značky zaznamenávajú v tomto roku nárast registrácií v desiatkach percent, ingolstadtská automobilka je len na európskom trhu v mínuse viac ako osem percent. Problém je samozrejme aj v tom, že firma dlho nepredstavila (s výnimkou niekoľkých faceliftov) žiadnu skutočne veľkú novinku, pričom tento stav zlomila len nedávno modelom Q6 e-tron.
Nepríjemné na tom je, že ide o elektromobil so základnou cenou od 70 do 94 tisíc eur, lenže práve tento segment začína aj podľa Audi „celosvetovo upadať“.
Dôsledkom je ohlásené ukončenie výroby väčších modelov Q8 e-tron a Q8 Sportback e-tron, ktoré na slovenskom trhu stoja od 75 do skoro 100 tisíc eur, takže cenou sa pohybujú v rovnakom teritóriu ako spomínaná nová Q6 e-tron.
Audi v tlačovej správe nepriznáva, že je to ich definitíva, ale veta „zvažujeme skorý koniec výroby“ veľa priestoru na iné vysvetlenie nedáva.
Alternatíva zatiaľ chýba
Vedenie bruselskej pobočky zároveň hlási, že linka potrebuje reštrukturalizáciu a v hre je rovno „zastavenie prevádzky, ak sa nenájde žiadna iná alternatíva“.
Audi vysvetľuje pokles záujmu o modely Q8 e-tron práve nástupom novej Q6 e-tron, postavenej na dlho odkladanej novej platforme PPE, ktorú má tento model spoločnú s elektrickým Porsche Macan. Audi doslova píše o „prudkom poklese prichádzajúcich objednávok“, „komplikovanej polohe továrne blízko centra mesta“, „vysokých logistických nákladoch“ a tiež o „vysokých výrobných nákladoch v porovnaní s inými továrňami“.
Ako sme už naznačili, v továrni pracuje 3000 ľudí. Aj Audi priznáva, že „zvažovaný predčasný koniec výroby Q8 e-tron, môže mať dopad na zamestnanosť“. Z oficiálneho oznámenia pritom nevyplýva, že by sa v Bruseli mal vyrábať nejaký iný model. Ak nejaký nástupca elektrickej Q8 e-tron dorazí, s veľkou pravdepodobnosťou bude zbiehať z produkčnej linky v Mexiku, aby bol bližšie severoamerickým zákazníkom.
zdroj: Audi