V Poľsku aktuálne stoji liter benzínu v prepočte cca 1,10 €. Ceny by mali narásť zhruba o 0,06 €, čiže aj po zdražení to bude stále menej ako u nás.
Dôvod nárastu cien palív v Poľsku?
Vláda chystá novú daň z pohonných hmôt. Tú v poľskom parlamente presadzuje a obhajuje strana Prawo i Sprawiedliwość (PiS). Tvrdia, že všetky peniaze by mali byť investované do rozvoja infraštruktúry, čo by v konečnom dôsledku malo pozitívne vplývať na bezpečnosť na cestách. Zároveň tvrdia, že na lepších cestách sa budú auta ničiť menej, čiže aj ľudia budú mať z dlhodobého hľadiska menej výdavkov.
Parlament už začal pracovať na plné obrátky na zákone, ktorý by zriadil tzv. Cestný Fond. Do neho by mali prispievať práve motoristi pri každom jednom tankovaní. Motoristi by mali do neho prispievať sumou 0,25 PLN, čo je zhruba 0,06 eura.
Z tejto novej dane očakávajú príjem až 5 mld. PLN, ktoré by mali investovať predovšetkým do opravy a stavby ciest. Občania si ale myslia opak. Mnoho z nich má názor, že štát nehospodári efektívne a tu hľadajú možnosť, ako zaplniť dieru v štátnom rozpočte. A odniesť si to majú práve motoristi. Považujú to za čistú zlodejinu na občanoch.
Ak bežnému Poliakovi auto žerie 9 litrov a spraví 20 tkm ročne, mesačne jeho náklady narastú o 10 €. Veľa? Málo? Odpovedzte vy...
Dôvod, prečo tento článok píšem? Pred časom sme vás informovali o snahe zaviesť v Poľsku novú daň z luxusu závislú od veku auta. Podobne ako u nás. Aj vďaka videu známych motoristických tvári tento návrh v parlamente neprešiel. Rovnakú cestu skúšajú aj teraz, keďže vedia, že v jednote je sila. Ak túto novú daň zavedú, hrozia protesty v každom väčšom poľskom meste.
Poliaci sú v týchto otázkach silnejší národ. Slováci sklopia uši a na svojom chrbte ponesú ešte viac. Viď spotrebné dane, registračné poplatky už aj za ojazdené autá a kopec iného. Nechce sa mi veriť, že to niekedy nejaká vláda zníži alebo dokonca zruší.
Tabuľka nárastu výdavkov pri zavedení novej dane z PHM.