Porsche zažíva neľahké obdobie. Britský týždenník Autocar ho neváhal nazvať „najťažšou fázou v 93-ročnej histórii spoločnosti“.

Čísla za minulý rok pritom nevyzerajú vôbec tragicky. Nemci síce predali o niečo menej áut ako predvlani, ale počet registrácií sa medziročne znížil len o 3 percentá. Konkrétne z 320 221 na 310 718 kusov. Podľa mnohých indícií je to však len predzvesť toho, čo ešte príde.

Čínska prognóza

Háčik je v tom, že najhoršie výsledky Porsche zaznamenalo v Číne, ktorá je po Severnej Amerike (USA + Kanada) druhým najvýznamnejším trhom. Automobilke sa prepadli predaje až o 28 percent, zo 79 283 na 56 887 kusov.

Tento pád Nemcom síce vykompenzoval zvýšený záujem domácich zákazníkov (+ 11 %) i celá Európa (+ 8 %, bez Nemecka) a posilnili i zámorské regióny, ale prognóza pre Čínu nie je príliš ružová. A do toho klesá záujem o elektromobily.

Taycan padá

Záujem o čisto batériové Porsche Taycan sa v roku 2024 medziročne prepadol skoro o 50 percent (!) a zákazníci automobilke netrhajú ruky ani s novým elektrickým Macanom. Za posledné štyri mesiace ich automobilka dodala len asi 18 tisíc kusov. S ohľadom na fakt, že ide o úplne nový model, to nie je žiadny raketový štart.

Hlavný problém spočíva v tom, že na rozdiel od modelového radu Cayenne sa nový Macan zbavil spaľovacích motorov.

O najstaršie Porsche je stále obrovský záujem, prečo asi?

Len pre ilustráciu: Cayenne je najstaršie auto v ponuke značky. Aj keď má za sebou väčšiu modernizáciu, v skutočnosti je na trhu už takmer osem rokov. Lenže aj napriek tomu sa vlani stalo absolútne najpredávanejším Porsche s počtom 102 889 registrácii. A automobilke zachraňoval krk i starý Macan s klasickými motormi. V roku 2024 sa ich predalo 82 795 kusov.

V Európe si menšie SUV s benzínovými motormi však už nekúpite a mimo EÚ skončí približne v polovici budúceho roka. A do toho chce Porsche v roku 2026 vyhodiť z ponuky Boxster a Cayman a nahradiť ich elektromobilmi, aj keď sa ich vlani predalo 23 670 kusov a medziročne sa o ne zvýšil záujem o 15 percent.

Elektrické plány v troskách

Vyhliadky do budúcnosti sú jedným slovom neisté a to si uvedomujú aj v Porsche. Podľa Autocaru dokonca do tej miery, že sa vedenie automobilky celkom vážne zaoberá prehodnotením starých plánov, podľa ktorých malo mať v roku 2030 až 80 percent všetkých predaných Porsche elektrický pohon. Zdá sa, že tieto ambície sú momentálne v troskách.

Do problému zasvätení informátori tvrdia, že Porsche zvažuje stiahnutie Taycanu z hlavnej výrobnej linky v Stuttgarte, čo by ohrozilo tisíce pracovných miest.

Z elektromobilu na hybrid či plug-in hybrid

Člen predstavenstva a finančný riaditeľ Lutz Meschke už potvrdil, že „modely so spaľovacími motormi ostanú kritickou súčasťou ponuky Porsche dlhšie, ako sa pôvodne predpokladalo“, pričom automobilka už sľúbila, že sa bude riadiť hlavne „dopytom zákazníkov“.

Meschke tiež pripustil, že firma „skúma možnosti, ako niektoré z pôvodne plánovaných elektromobilov vybaviť hybridným pohonom či spaľovacími motormi“. Meno Macan síce nepadlo, ale zdroje v Porsche tvrdia, že práve menšie SUV je súčasťou tohto scenára.

Zákazníci sa vraj nechovajú podľa predpokladov

Prijatie elektrického Macanu bolo pozitívne, ale s ohľadom na neisté trhové podmienky si na jeho dlhodobý úspech musíme ešte počkať,“ nechal sa pre Autocar počuť nemenovaný zamestnanec Porsche a dodal: „Pokles predaja Taycanu poukazuje na novú dynamiku trhu, nemôžeme spoliehať len na tradičné predpoklady o chovaní zákazníkov.

K tomu by sme mali dodať, že starý Macan bol a je pre Porsche nesmierne dôležitý. Za 10 rokov si ho kúpilo približne 500 tisíc zákazníkov a milovali ho tiež v Číne. Riešenie?

Pomôže technika Audi?

V Porsche údajne zvažujú vývoj nového Macanu so spaľovacími motormi na novej modulárnej platforme PPC (Premium Platform Combustion), na ktorej je postavené nedávno predstavené Audi Q5 i konvenčnejšie Audi A5. Toto rozhodnutie podporuje tiež vývoj v Číne, najväčšom trhu s osobnými autami i elektromobilmi na svete. Tamojšie firmy totiž v snahe vyjsť v ústrety zákazníkom zavádzajú súbežne s elektromobilmi i plug-in hybridy, prípadne batériové autá so spaľovacím motorom, ktorý predlžuje dojazd.

Tejto alternatíve nahráva tiež fakt, že plány Porsche na celkovú elektrifikáciu dostali ďalšiu nečakanú ranu. Nedávny bankrot európskeho výrobcu batérií, firmy Northvolt, zrejme spôsobí odklad nábehu produkcie elektrických nástupcov Boxsteru a Caymanu.