Európska únia má s autami v mestských uliciach a na cestách veľké plány. Environmentálna politika je nastavená nekompromisne a postupný tlak na autá so spaľovacími motormi by mal vyústiť do ich menšieho počtu na cestách. Ako predvoj podobných opatrení sa už dnes hojne využívajú aj zóny s obmedzeným vjazdom pre vybrané skupiny áut, či úplné uzatváranie centier miest pred autami. Paríž chce podobnú politiku posunúť ešte ďalej a už od budúceho roku má v úmysle znížiť počet áut vo svojich uliciach o celú polovicu.
Musia presvedčiť aj políciu
S myšlienkou vytvorenia špeciálnych zón s obmedzeným vjazdom (ZTL) pre autá, ktoré cez Paríž len prechádzajú a nemajú tam dôvod zastavovať, prišla starostka Paríža, Anne Hidalgová. Podľa prepočtov parížskej radnice by takto mohli znížiť počet áut v užšom centre Paríža až o 50 %. Vytvorenie zón je pritom naplánované už na rok 2024, ešte pred začiatkom Olympijských hier vo Francúzsku. Problém s nimi má však miestna polícia, ktorá sa obáva, že vytlačením dopravy do periférií mesta sa nič nevyrieši a práve tam následne vzniknú zápchy, ktoré môžu komplikovať prejazdnosť záchranných zložiek, či polície. Jej názor zdieľajú aj niektorí členovia magistrátu. Tí sa pre zmenu obávajú najmä veľkých sociálnych nepokojov.
EÚ zároveň načrtla, ako sa bude v budúcnosti obmedzovať vstup vybraných kategórií áut do vyhradených zón. Bude sa tak diať cez mobilné siete, prostredníctvom ktorých budú autá neustále odosielať dáta o svojej polohe a technickom stave. V príprave je aj systém neustáleho monitorovania emisií. Ak dôjde k poruche protiemisných zariadení v aute a to hoci len krátkodobo prekročí stanovený emisný limit, prostredníctvom mobilného operátora dostane vozidlo STOP-ku pre vjazd do niektorých oblastí, prípadne limit (kilometrový, či časový) na odstránenie poruchy.
zdroj: News in France, Time News