Celoplošné obmedzenie rýchlosti na 30 km/h sa stáva stále aktuálnejšou témou pre viaceré európske metropoly. Mali by si však všímať dôsledky podobných rozhodnutí v mestách, ktoré sa na podobný experiment vydali už dávnejšie. Nedávno sa tak stalo v Paríži, kde po vzore fínskych miest Helsinky a Oslo zaviedli maximálnu povolenú rýchlosť 30 km/h. V Paríži pritom "tridsiatka" už vo vybraných uliciach platila aj predtým, teraz sa však situácia zmenila v tom, že od konca augusta 2021 platí spomínaná max. povolená rýchlosť celoplošne a ulice, ktoré z bezpečnostného hľadiska umožňujú doterajšiu rýchlosť 50 km/h, potrebujú výnimku. Takých je však stále menej, čo v uliciach Paríža dvíha obrovskú vlnu nevôle.
Demonštrácie a hnev na oboch stranách
Na poplach začala trúbiť organizácia Rouler libre (Slobodne jazdiť), ktorá sa chystá obrátiť na súd. Požaduje totiž celoplošné zrušenie max. povolenej rýchlosti 30 km/h, ktoré bolo údajne zavedené bez pádnych argumentov a v rozpore s platnou legislatívou. Rouler libre má vo verejnosti veľkú oporu, ktorá sa prejavila aj na prvej demonštrácii zorganizovanej touto organizáciou. „Spochybňujeme argumenty, ktoré mesto pri zavádzaní tohto opatrenia predložilo,“ hovorí Patrick Tabet z Rouler libre. Zároveň spochybňuje štúdie, ktoré uvádzajú, že zníženie rýchlosti zníži emisie v meste, počet nehôd a zmenší dopravné zápchy. Olej do ohňa priliala aj Národná federácia taxislužby. „Už keď sme tu mali rýchlostný limit 50 km/h a snažili sa ho dodržiavať, mnoho ponáhľajúcich sa zákazníkov nás nútilo pridať. Skúste si predstaviť, čo sa tu bude diať po znížení maximálnej rýchlosti na 30 km/h,“ argumentuje Didier Horgel z taxikárskej federácie.
Zástupcovia cyklistov a chodcov však upozorňujú, že napriek zníženiu maximálnej povolenej rýchlosti sa v uliciach reálne zmenilo len veľmi málo a stále viac vodičov dané pravidlo porušuje. Rovnako situáciu vníma aj Organizácia pre rozvoj a hospodársku situáciu (OECD), ktorá dokonca požaduje úsekové meranie rýchlosti spojené s automatizovaným systémom odosielania pokút. Argumentuje predovšetkým znížením nehodovosti a ochranou zdravia.
zdroj: Reuters, ČTK