„Vyznamenanie vnímam ako ocenenie všetkým konštruktérom v českom automobilovom priemysle. Existuje mnoho ďalších ľudí z tohto odvetvia, ktorí by si ho zaslúžili prinajmenšom rovnako ako ja,“ povedal na margo ocenenia vždy skromný Petr Hrdlička. V osemdesiatych rokoch sa mu podarilo skutočne nemožné. Za dva roky vyvinul auto na európskej úrovni, pracovať pritom musel prevažne s nepružnými dodávateľmi z bývalého Východného bloku a vo finále sa musel zmestiť do výrobnej ceny 36 000 Kčs. Vďaka vlastnému vývoju nemusel štát kupovať licenciu, čo by vtedy podľa Petra Hrdličku stálo 1 mld Kčs, ale všetko zvládli vo vlastnej réžii, čím cenu vývoja stlačili na 210 mil. Kčs.
Škoda Favorit sa vďaka svojej nadčasovosti a dobrej konštrukcii slušne predávala aj na západ od hraníc ČSSR.
Nervozita vo vzduchu
Príbeh Škody Favorit oficiálne začína už v marci 1983, kedy si vedenie AZNP Mladá Boleslav vyžiadalo Petra Hrdličku pracujúceho v ÚVMV (Ústav vývoja motorových vozidiel) na vývoj auta novej koncepcie. Dostal ponuku šéfa vývoja projektu Š 781 (neskoršia Škoda Favorit). V tom čase mal 49 rokov a s veľkou pravdepodobnosťou bol pre túto pozíciu tým najschopnejším človekom, akého mal vtedajší československý automobilový priemysel k dispozícii. Ako sám spomína, bola to neopakovateľná šanca, ktorú nechcel prepásť. Uvedomoval si, že tým veľmi riskuje, no možnosť vyvinúť úplne nový automobil bola jedinečná príležitosť. Pán Hrdlička súhlasil, vďaka čomu všetkým odľahlo, do vývoja nového auto v podmienkach vtedajšieho Československa sa totiž nikomu nechcelo. Ak by to nevyšlo, nebolo vylúčené, že by za to dotyčnému "zodpovednému" hrozilo väzenie. V tak neuveriteľnej pozícii vtedajšie štátne zriadenie bolo.
Novú Škodu Favorit predstavila fabrika už v roku 1987. Nakoniec to bola jedna z najväčších marketingových chýb AZNP Mladá Boleslav.
Dva roky na vývoj
Úloha bola jasná, vývoj novinky musel byť hotový v rozsahu od marca 1983 do júla 1985. Pán Hrdlička si preto ešte pred príchodom do AZNP dal tri jasné podmienky. Aby to stihli a auto bolo konkurencieschopné aj na zahraničných trhoch (export bol pre hospodárstvo ČSSR životne dôležitý), jeho dizajn museli robiť Taliani (automobilka Škoda mala s Talianmi, konkrétne s Giugiarom, skúsenosti už z vývoja Škody 720), ak to nepôjde, bude sa môcť kedykoľvek vrátiť do ÚVMV a treťou podmienkou bolo, že si so sebou do AZNP z ÚVMV vezme Ing. Jana Nepomuckého a Ing. Rudolfa Kužela.
O dizajn novej škodovky sa s úspechom postarali Taliani.
Termíny však boli naozaj šibeničné, za prvých 8 mesiacov museli byť hotové výkresy, ďalší polrok na výrobnú dokumentáciu, potom výroba prototypov, všetko odskúšať a 30. júna 1985 musí byť všetko hotové a pripravené na výrobu. Výrobná cena Škody Favorit pritom bola určená na 36 000 Kčs. Petrovi Hrdličkovi pomohli nielen neuveriteľne široké technické znalosti a schopnosť orientácie v celom automobilovom priemysle, ale aj to, že bol vždy krok pred ostatnými. Predvídal a pripravoval sa na veci s predstihom. „Riadiť znamená predvídať,“ znelo heslo Petra Hrdličku.
K vývoju a histórii Škody Favorit sa podrobnejšie vrátime v pripravovanom článku.