Peugeot 106 bol obľúbený aj u nás. Prišiel totiž na trh až po revolúcii, keď začali novovznikajúce showroomy automobiliek vítať prvých nových zákazníkov. Keďže bola 106 najlacnejším a tým pádom i najdostupnejším Peugeotom, niet divu, že sa slušne predávala aj na Slovensku. Na začiatku ste mali na výber len trojdverovú karosériu, dva roky po premiére však dorazil i päťdverový hatchback. Podľa rôznych údajov bola však prvá verzia obľúbenejšia, rozhodlo sa pre ňu až 67 percent majiteľov.

Prvá fáza bola viac príbuzná so sesterským AX.

Modernizácia v 1996, zmena na takzvanú fázu 2

Peugeot vyrábal 106 v dvoch prevedeniach alebo tiež fázach. Prvá bola technicky príbuzná so sesterským Citroënom AX. Druhá fáza, dostupná od roku 1996, už využívala prakticky rovnaké komponenty ako Saxo. Rozdiel medzi jednotlivými verziami alebo modernizáciami je skutočne priepastný, dnes by sa automobilka nebála hovoriť o úplne novej generácii. Peugeot novinku zaoblil, nízka pohotovostná hmotnosť však stále ostávala jeho hlavnou výhodou.

Bezpečnosťou už dnes neobstojí

To, čo bolo na jednej strane výhodou, bolo zároveň i problémom. O čom je reč? S nízkou hmotnosťou išla ruku v ruke nízka bezpečnosť. Napriek tomu, že 106 získala v dobovom teste Euro NCAP dve hviezdičky, video, pri ktorom sa láme A-stĺpik a deformuje celá strecha, určite nenechá chladným nikoho, kto by dnes nad 106 uvažoval ako nad denným dopravným prostriedkom. V tomto smere je v porovnaní s minulosťou vidieť skutočne obrovský pokrok.

Ale späť k 106. Toto malé autíčko sa nikdy netvárilo luxusne a tomu zodpovedala aj jeho veľmi striedma základná výbava. Výnimkou neboli ani lacné a tvrdé plasty či dokonca vŕzganie celého interiéru. V tejto cenovej triede však podobné podružnosti nehrali príliš veľkú úlohu. Peugeot ponúkal množstvo rôznych edícii, ktoré dnes prakticky zapadli prachom. Pamätáte sa na mená Chamonix, Dixie, Husky, Jeans, Jet, Kenwood, Kid, Long Beach, Palm Beach, Zenith či Roland Garros?

V ponuke bola tiež elektrická verzia, Peugeot ich vyrobil o niečo viac ako 3500 kusov. Dnes ide o raritu.

Nesmrteľné naftové verzie

Ponuka motorov bola skutočne rozsiahla. Základom sa stali štvorvalcové zážihové litrové pohonné jednotky, na niektorých trhoch dokonca s karburátorom a manuálnou štvorstupňovou prevodovkou. Za nesmrteľné ale hlavne úžasne úsporné sú považované vznetové agregáty 1.4 a 1.5 D s atmosférickým plnením a rotačným čerpadlom Bosch. Tým naj sú ale jednoznačne verzie s prívlastkom Rallye a GTI.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

V prvej fáze patril ku špičke model 1.6 Rallye s benzínovým motorom s objemom 1,6 litra a výkonom 76 kW (103 koní) pri 6200 ot./min. Aj keď dnes môžu podobné čísla pôsobiť úsmevne, v tej dobe zrýchlenie z 0 na 100 km/h za rovných 10 sekúnd bolo niečo. A zaujímavý bol i model 1.3 Rallye, ktorý mal „len“ 98 koní, ale pri 7200 otáčkach za minútu a na stovke zaostával len o tri desatiny sekundy. Netreba zabudnúť ani na model Le Mans, s ktorým automobilka v roku 1993 oslavovala výhru v známej dvadsaťštyrihodinovke.

V druhej fáze je otázkou, či je zaujímavejšia verzia 1.6 Rallye alebo GTI. Práve druhá spomínaná so 16-ventilovou hlavou ponúkla 87 kW (118 koní), zrýchlenie na 100 km/h za perfektných 8,7 sekundy a maximálku 205 km/h (ako jediná verzia 106). A to prosím pekne v roku 1996. Asi vás neprekvapí, ak povieme, že táto hračka dokázala potrápiť nejeden drahý a luxusnejší automobil, obzvlášť v meste a na okreskách. Tam sa totiž Peugeot 106 cítil ako ryba vo vode.

GTI dnes už za menej ako 5 tisíc eur nezoženiete. Teda aspoň nie v čase vzniku tohto článku.

Rallye verzie už podražili

Ako je na tom 106 dnes? Nuž, asi netreba pripomínať, že tie najslabšie verzie a v tomto prípade aj dieselové autá sú mimo záber zberateľov. Na druhej strane máme 106 Rallye alebo GTI 16V. Tých je dnes už ako šafránu, nezoženiete ich a pokiaľ áno, tak stoja kľudne viac ako 5000 eur, čo je málokto ochotný za malý Peugeot zaplatiť. Za dvanásť rokov (od 1991 do 2003) Francúzi vyrobili takmer 2,8 milióna kusov 106. Ak by niekto čakal, že všetky už zhrdzaveli, tak je na omyle. Mnoho áut dojazdilo kvôli tunerom, ktorí z nich robili pojazdný svietiaci cirkus. Na servis už neostalo a tak aj skutočne zvonka zachovalé kúsky putovali často do šrotu. Kto má dnes doma verziu Rallye či GTI, ten sa môže usmievať, ich ceny pôjdu už len hore.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov