Najmenšie mestské autá to dnes majú veľmi ťažké. Súčasná legislatíva ich samozrejme nezakazuje, rovnako ako vyslovene nezakazuje predaj áut so spaľovacími motormi V8 či V12, výrazne im však komplikuje život a hádže pod nohy polená, ktoré im skôr či neskôr zlomia väz. Jedným z legislatívnych „polien“ je aj prepočítavanie povolených emisií podľa pohotovostnej hmotnosti. Čím je auto ľahšie, tým nižšiu má hranicu, od ktorej automobilky už platia „emisné“ pokuty. Vyrábať veľmi ľahké autá sa tak fabrikám neoplatí, lebo si tým zbytočne komplikujú život a stojí ich to na pokutách ďalšie peniaze. Ak to zrátame s bezpečnostnými požiadavkami, kvôli ktorým sú dnes výrobné nálady malých a väčších áut prakticky totožné, je len logické, že nad nimi automobilky neraz lámu palicu.
Je to paradox, ale aj Suzuki Ignis si dnes pomáha hybridnou technikou nielen k vyššej účinnosti, ale aj k vyššej hmotnosti znižujúcej koeficient prepočtu množstva produkovaného oxidu uhličitého na emisné pokuty.
Koniec jednej éry
Segment najmenších mestských áut už nebude nikdy ako predtým. Autá, ktoré majú paradoxne najmenšie spotreby a opotrebovanie spotrebných dielcov (podvozky, tlmiče, brzdy a pod.), sú dnes v nevýhode. Sú skrátka príliš ľahké na to, aby sa legislatíve zdali ekologické. Tá pozerá výlučne na produkciu CO2 v pomere k hmotnosti, takže nie je prekvapením, že automobilky povedali „DOSŤ!“ a segment najmenších áut opustili. Najnovšie tak robí koncern PSA. Modely Peugeot 108 a Citroën C1 sa stávajú minulosťou. Zatiaľ bez náhrady, hoci nie je vylúčené, že ich duch neskôr prežije v budúcich mestských elektromobiloch PSA. Rovnako totiž uvažuje aj koncern VW, ktorý svoje najmenšie trojičky pretransformoval na elektrické autá, ktoré čoskoro dostanú svojich plnohodnotných nástupcov (ako prvý sa pravdepodobne objaví VW ID.1). Na elektrické auto sa premenila aj najnovšia generácia modelu Fiat 500, či sa tak však stane aj s autami koncernu PSA, zatiaľ nikto nepotvrdil. Koncern PSA čaká zlúčenie s koncernom FCA (Fiat/Chrysler), využitiu techniky zhodnej s elektrickým Fiatom 500 by tak teoreticky v budúcnosti nemuselo nič brániť.
zdroj: Reuters