Vývoj začal už v roku 1978 a radi by sme pripomenuli, že priamym predchodcom tohto auta nebol model 204, ako by sa podľa označenia mohlo zdať. Peugeot v minulosti trochu experimentoval a názvoslovie úplne nekorešpondovalo so zaradením do konkrétnej triedy, pretože predchodca niesol číslo 104.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Peugeot 205 neexistoval len v troj- a päťdverovom prevedení. Kúpiť ste si mohli napríklad aj kabriolet. 205 takmer získala titul Auto roka 1984, ale predbehol ju populárny taliansky konkurent Fiat Uno. Francúzsky model absolvoval nie jednu ale rovno dve veľké modernizácie. Prvou prešiel v roku 1988, kedy sa výrazne zmenil interiér. Druhý rozsiahlejší facelift prebehol v roku 1990. Automobilka pri tejto príležitosti upravila napríklad dizajn zadných svetiel, použila zaoblené spätné zrkadlá či zmenila predné smerovky zo žltých za biele.

V 80. rokoch nebolo zvykom ponúkať veľkú príplatkovú výbavu, na klimatizáciu či vyhrievanie sedadiel preto zabudnite. Priplatiť ste si mohli napríklad za zadný stierač, centrálne zamykanie, metalízu a pre niektoré verzie bola dostupná 5-stupňová manuálna prevodovka (slabšie modely mali len 4-stupňový manuál).

Peugeot 205 sa vyrábal dlhých 15 rokov a ku koncu kariéry sa už nedodával na všetky trhy. Stratil svoju jedinečnosť a v porovnaní s konkurenciou strácal na bezpečnosti i komforte. V Nemecku ste si ho mohli kúpiť ešte v roku 1996, ale objednalo si ho už len 600 zákazníkov. Auto bolo dostupné v rôznych zvláštnych edíciách s názvami ako Color Line, Green, Roland Garros, Lacoste či jedno z posledných, Forever. Svojho času 205 už veľmi nepomáhali, ale dnes ide v niektorých prípadoch o zaujímavé a vzácne varianty.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Turbo 16

Základné motory využívali ešte karburátor. Najmenším agregátom v ponuke bol litrový štvorvalec s výkonom len 31 kW (42 koní). Najvyššie stál 1,9-litrový zážihový štvorvalec pre ostré verzie GTI alebo preplňovaná 1.8 pre homologizačný špeciál Peugeot 205 Turbo 16. V tomto prípade však konštruktéri presunuli motor do stredu auta, pred zadnú nápravu a doplnili ho pohonom oboch náprav. S preplňovaním auto produkovalo 147 kW (200 koní) a 256 Nm, čo stačilo na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6 sekúnd. Dnes sú tieto stroje extrémne drahé, ale hlavne nedostupné, Francúzi totiž postavili len 200 áut (pár zdrojov uvádza nepatrne vyššie číslo).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Okrem tohto špeciálu ste 205 mohli stretnúť aj v rallye alebo na Dakare. Tam teda jazdili verzie Turbo 16, ktoré s civilným autom nemali veľa spoločného. V bežnej premávke ste potom narazili na modely s názvom Rallye. Mali menší motor s objemom 1,3 litra a primárne poslúžili na homologizáciu auta v skupine N. Sériové auto vyplňovalo medzeru medzi modelom XS a vrcholným prevedením GTI poháňaným štvorvalcami s objemom 1,6 a 1,9 litra (105 až 130 koní). 205 Rallye je mnohými podceňovaná, ale jej točivá jedna-trojka bola schopná poslať na predné kolesá 103 koní a pri hmotnosti len 780 kg dokázala byť rovnako zábavná ako 205 GTI.

Elektromobil i diesel

Francúzi začiatkom 80. rokov postavili asi dve desiatky elektrických prototypov 205 Électrique s dojazdom 140 až 200 km a skromným výkonom 24 koní, do sériovej výroby sa ale nikdy nedostali. Nebol dôvod. Úsporne založeným vodičom stačili naftové motory XUD so zdvihovým objemom 1,8 alebo 1,9 litra. S nepreplňovanými verziami ste mohli jazdiť so spotrebou pod 4 l/100 km, čo v kombinácii s 50-litrovou nádržou znamenalo, že ste medzi pumpármi veľa známych asi nemali.

Ako každý príbeh, aj tento musel skončiť. V 90. rokoch už 205 nestíhala komfortom ani bezpečnosťou. Celkovo však bolo vyrobených takmer 5,3 milióna kusov, z toho viac ako milión s dieselom. Väčšina áut skončila na nezáujme majiteľov držať pri živote malý a nie príliš bezpečný automobil a svoje spravila aj korózia. Dnes sa oplatí pátrať predovšetkým po verziách GTI, Rallye či po kabrioletoch, ak ale narazíte na zachovalý model XS, či nejakú zvláštnu edíciu, zvážte, či tiež nestojí za záchranu. Tieto autá zmizli raketovým tempom a veľa ich už neostalo.

Zdroj foto: Peugeot