O legendárnom Peugeote 205 GTi toho už bolo napísaného veľa. Vrecková francúzska raketa svojho času katapultovala imidž modelového radu 205 do nebeských výšin a jej magické písmená GTi na C-stĺpiku vyvolávali rešpekt všade, kde sa malý Peugeot objavil. Výnimkou nebolo ani Nemecko, rodisko ikonického VW Golf GTI. O to väčším prekvapením bolo, keď sa mu za chrbát postavil „galský“ Peugeot 205 GTi a s dobrým šoférom za volantom nedal špičkovému Golfu šancu. Že sa tu dočkal skutočného uznania, svedčí aj takmer desatina všetkých vyrobených 205 GTi predaná na nemeckom trhu. Až 71 % jeho nemeckých zákazníkov pritom prišlo k Peugeotu od inej značky. V tieni Peugeota 205 GTi je však dodnes ešte väčšia rarita – jeho odľahčená verzia Peugeot 205 Rallye.
Peugeot 205 Rallye vznikol ako homologizačný špeciál, nakoniec sa stal miláčikom nadšencov. Jazdil na plechových diskoch obutých do pneumatík s rozmermi 165/70 R 13 (rovnaké obúvala napr. aj sériová Škoda Favorit).
Druhá šanca
Peugeot 205 GTi bol síce výborným športovým autom, už od jeho vzniku však konštruktérom vŕtala v hlavách myšlienka, že mohol jazdiť ešte lepšie. Problémom bola nálož ťažkej komfortnej výbavy na jeho palube. Marketingové oddelenie fabriky totiž trvalo na tom, aby 205 GTi dokázal uspokojiť nielen svojou dynamikou, ale aj porciou výbavy a ospravedlnil tak vyššie ceny. Stavba homologizačného špeciálu potrebného pre vývoj súťažnej 205-ky určenej mladým a začínajúcim jazdcom však priniesla novú šancu. Vychádzať mal totiž práve z verzie GTi, tentoraz však prišla legálna šanca auto „očesať“ a ukázať talent jeho mechanickej vyváženosti v plnej kráse. Na vývoji novinky navyše spolupracovalo aj oddelenie Peugeot-Talbot Sport a patričnou mierou využilo skúsenosti z konštrukcie fabrických špeciálov pre rely sk. B a Rallye Paris-Dakar (205 Turbo 16).
Okrem bieleho laku vznikla aj obmedzená séria so žltým lakovaním. Nechýbali ani farebné pásy hlásajúce príbuzenstvo s oddelením Peugeot-Talbot Sport.
Práve kvôli homologizácii bol pre Peugeot 205 Rallye, ako sa auto oficiálne nazývalo, vyvinutý nový motor s objemom valcov do 1,3 l (v spolupráci so spoločnosťou Danielson). Jeho konštrukcia vychádzala z agregátu s objemom 1,4 l, znížením objemu na 1294 cm3 však vznikol štvorvalec TU24 s výkonom 75 kW (102 k) a krútiacim momentom 119 Nm. Problémom bolo, že kým max. výkon dosahoval pri 6800 ot./min. (max. ot. 7000 ot./min.), maximum krútiaceho momentu dosiahol až pri 5000 otáčkach (mal výrazne „tvrdú“ športovú charakteristiku), takže bol pre mnohých prvých majiteľov 205 Rallye sklamaním. Aby sa prejavil naplno, museli ho poriadne točiť, a to sa každému nepozdávalo. Ak to však vodič zvládol a jeho päťstupňovú manuálnu prevodovku používal tak ako mal, dokázal s ním zrýchliť z 0 na 100 km/h za 9,2 s, rozbehol ho až na 185 km/h a na kľukatých cestách nenašiel premožiteľa. Na takto puristickú verziu skrátka nemala konkurencia žiadnu odpoveď.
Veď to nikto nekúpi!
Aby však dynamicky vynikol, museli konštruktéri pristúpiť k radikálnej odtučňovacej kúre. Zadaním bolo vytvoriť cenovo dostupné auto, takže na použitie drahých materiálov, tak ako to robia automobilky dnes, mohli rovno zabudnúť. Tu sa muselo skutočne uberať z výbavy. V porovnaní s verziou 205 GTi tak prišiel Peugeot 205 Rallye o všetko prebytočné, šlo sa dokonca až do takých detailov, ako chýbajúce stredové výduchy ventilácie na palubnej doske, odobratie digitálnych hodín, veka odkladacej schránky pred spolujazdcom, odkladacích priestorov vo dverách, či nastavovania vonkajších spätných zrkadiel zvnútra kabíny (zrkadlá sa skutočne nastavovali cez otvorené bočné okno). Elektrické ovládanie okien, absencia klimatizácie, či rádia boli samozrejmosť. Výsledkom úsilia tak nebolo len zníženie ceny takmer o 4000 DEM (aj preto mohol rovno zabudnúť na drahé zliatinové disky), ale aj zníženie hmotnosti o masívnych 100 kg (len pomocou vyhádzania výbavy!). Marketing z toho šalel a obával sa, že takto ochudobnených verzií sa nepodarí predať ani 5000 kusov. Opak však bol pravdou. Ľudia ho milovali a fabrika ho nakoniec musela vyrobiť šesťkrát toľko (v období rokov 1987 - 1992).
Kabína vychádzala z verzie 205 GTi, prišla však o veľkú časť výbavy. Všimnite si absenciu vetracích mriežok v strede palubnej dosky.
Rarita na plechových diskoch
Keďže s motorom TU24 nespĺňal prísne emisné limity zavedené v susednom Nemecku, špeciálne pre túto krajinu a Švajčiarsko fabrika postavila Peugeot 205 Rallye osadený motorom s objemom 1,9 l z verzie 205 GTi. Jeho výkon však znížili na 77 kW (105 k). Ani samotní Francúzi nechceli riskovať, že Peugeot 205 Rallye začne uberať zákazníkov plnohodnotnej verzii 205 GTi. Z týchto áut s krútiacim momentom 142 Nm dosahovaným už pri 3000 ot./min. (0 - 100 km/h za 8,8 s, max. rýchlosť 191 km/h) vyrobili približne len 1000 kusov (celkom vyrobili 30 311 ks verzií 205 Rallye) a dnes ide o jeden z najvzácnejších Peugeotov. Len pre zaujímavosť, v roku 1990 stál takýto Peugeot 205 Rallye na nemeckom trhu 20 500 DEM. Zo všetkých Peugeotov 205 Rallye sa dodnes zachovala v pôvodnom stave len malá hŕstka a sú uložené v garážach zberateľov. Obchoduje sa takmer výlučne s amatérsky upravovanými kusmi, často s pochybnou históriou. Navrátenie verzie 205 Rallye do pôvodného továrenského stavu je dnes totiž takmer nemožné. Špecifické dielce tejto verzie už na voľnom trhu prakticky neexistujú a ak sa nejaké objavia, vyvažujú sa zlatom (nedostatkové sú najmä sedadlá, originálne koberce, pásy a niektoré dielce karosérie, vrátane polepov). No povedzte, čakali by ste to od takéhoto neobyčajne obyčajného auta na plechových diskoch?