Podľa najnovších údajov spoločnosti JATO Dynamics sa vlani v EÚ (plus v Británii, Švajčiarsku, Nórsku a na Islande) predalo 11,3 milióna nových automobilov. Ak nepoznáte kontext, mohlo by to vyzerať ako slušné číslo, pravdou ale je, že ide o najhorší výsledok od roku 1985 a zároveň prepad nových registrácií až o 29 percent v porovnaní s rokom 2019, teda tesne pred pandémiou covidu.
JATO a samozrejme i ďalšie analytické spoločnosti prisudzujú tento výsledok nedostatku nových áut spôsobeného chýbajúcimi polovodičmi, infláciou, respektíve prudko rastúcimi cenami vozidiel či energií, ktoré navyše zosilnil konflikt na Ukrajine.
Tieto zmeny okrem iného menia i návyky zákazníkov, ktorí vlani začali viac nakupovať menšie a lacnejšie autá, z čoho nemá radosť predovšetkým koncern Volkswagen. Jeho premiant, presnejšie povedané Golf, ktorý si pätnásť rokov držal pozíciu najpredávanejšieho európskeho modelu, sa zrazu prepadol až na piatu priečku.
Až na vrchol sa medziročne z tretej pozície vyšvihol Peugeot 208 (206 816 ks), zatiaľ čo Dacia Sandero si udržala (s počtom 200 550 áut) druhú priečku.
Tretie miesto patrí Volkswagenu T-Roc (181 153 áut), štvorka patrí Fiatu/Abarthu 500 (179 863) a päťka spomínanému Golfu (177 203).
Aby ste mali štatistiku za minulý rok kompletnú, pripájame tabuľky s najpredávanejšími značkami v Európe za rok 2022 a zároveň necelú dvadsiatku najobľúbenejších modelov. Za pozornosť potom stojí i podiel jednotlivých automobilových koncernov na celkových registráciách v tridsiatich európskych štátoch.
zdroj: JATO Dynamics