Základom oboch nových modelov je nová generácia 1,2-litrového preplňovaného benzínového trojvalca s identickým obchodným označením PureTech. Táto novinka pracuje s rozvodmi poháňanými reťazou a navyše v Millerovom cykle.
Len pre osvieženie pamäti pripomíname, že ide o režim veľmi podobný Atkinsonovmu cyklu s predĺženou expanziou vďaka neskoršiemu zatváraniu sacích ventilov, je však doplnený preplňovaním. V súvislosti s tým sa sluší dodať, že turbodúchadlo pracuje s variabilnou geometriou rozvádzacích lopatiek, čo v prípade zážihových motorov nie je triviálne a bežne používané riešenie.
Agregát s objemom 1199 centimetrov kubických má maximálny výkon 100 kW, teda 136 koní pri 5500 otáčkach za minútu a najvyšší krútiaci moment odovzdáva pri 1750 ot./min.
Na motor nadväzuje úplne nová elektrifikovaná šesťstupňová dvojspojková prevodovka e-DCS6, ktorú konštruktéri navrhli špeciálne pre hybridné modely. Priamo do skrine tejto jednotky je integrovaný malý elektromotor, menič a riadiaci člen.
Samotný synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi má 21 kilowattov, inak povedané necelých 29 koní a krútiaci moment 55 newtonmetrov. Napriek svojim skromným parametrom sa dokáže postarať o pohyb auta aj bez spaľovacieho motora, niečo také ale (logicky) dokáže len v situáciách, keď vodič nepotrebuje zásadne vyšší výkon.
Aby toho nebolo málo, trojvalec navyše využíva štartér-generátor spojený s kľukovým hriadeľom prostredníctvom remeňa. Jeho krútiaci moment automobilka neuvádza, ale má ďalších 9 kW (12 k) a aj jeho úlohou je pomáhať pri akcelerácii a rekuperovať energiu pri spomaľovaní či brzdení.
Oba nové hybridné Peugeoty pracujú so 48-voltovou architektúrou a pochopiteľne aj tu nájdete do systému zaradenú prídavnú lítiovo-iónovú batériu, vysokú kapacitu ale nečakajte. Je uložená pod sedadlom vodiča a má 898 Wh, alebo tiež (zaokrúhlene) 0,9 kWh, pričom využiteľných je len 0,432 kWh.
To je ekvivalent približne 1,5 decilitra benzínu, takže asi nemusíme pripomínať, že sa na baterku ďaleko nedostanete. Peugeot ale argumentuje, že ich crossovery dokážu s touto technikou v meste stráviť až 50 percent času v čisto elektrickom režime a v porovnaní s doteraz používaným motorom PureTech 130 s automatickou prevodovkou sa im podarilo znížiť spotrebu o 15 percent.
Hybridy budú mať prepracovaný informačný systém.
Prepočítané na absolútne čísla – spotreba sa má v meste znížiť až o 2,5 l/100 km, mimo mesto o 0,7 l/100, na diaľnici ostáva rovnaká a v priemere by mala spadnúť o 1,0 litra benzínu na 100 kilometrov.
Peugeot predstavil novú techniku v modeloch 3008 a 5008, tým to ale nekončí. Čoskoro ju nájdete pod kapotou modelov 208, 2008, 308 a 408, pričom vyššie uvedené crossovery budú na trhu dostupné v priebehu druhého štvrťroka 2023.
zdroj: Peugeot, Stellantis