"Navrhovaná zmena spočíva v zavedení ďalšieho parametra do vzorca výpočtu sumy správneho poplatku, a to pridaním environmentálneho kritéria, ktorého určenie je zrejmé z dokladov každého vozidla bez ohľadu na jeho vek," uviedol rezort financií SR. Ten chce zmeniť povahu správneho poplatku za zápis držiteľa vozidla do evidencie vozidiel z majetkovej formy dane na majetkovo-environmentálnu daň. Podľa rezortu financií je jedným z cieľov uvedených zmien aj to, aby zlacnel poplatok pri „ekologicky čistých“ vozidlách.
Nemáš na nové? Tak plať!
Prepis by mal zdražieť najmä pri starších autách s vysokou udávanou spotrebou. Kým totiž pri výpočte súčasného poplatku pri registrácii vstupujú do určovania jeho výšky dva hlavné parametre – výkon a koeficient zostatkovej hodnoty vozidla, po novom by sa pridalo aj environmentálny aspekt v podobe novej dane. Základná sadzba správneho poplatku v sume 33 eur, ktorá zabezpečuje krytie administratívnych nákladov za zápis držiteľa do evidencie vozidiel, sa novým návrhom zmeniť nemá.
Že štát opäť zvýhodní bohatších a vezme chudobnejším, ktorí na nové vozidlo nemajú a staršie lacné si kupujú často ako jedinú možnosť pre zachovanie individuálnej mobility, už nikoho neprekvapí. Na druhej strane, ako sa hovorí, keď sa rúbe les, aj triesky lietajú a vozový park treba skutočne omladiť. Či je však práve toto to správne riešenie, úprimne, neviem. Nebudem sa tu zamýšľať ani nad rôznymi inými environmentálnymi riešeniami či polemizovať o spotrebnej dani za fosílne palivá, ktorá už formou environmentálnej dane dávno je, isté je však jedno, majiteľom starších vozidiel s vyššou udávanou spotrebou, prípadne staršou emisnou normou sa štát postará o prudký pokles ich zostatkovej hodnoty. Nechajme sa však prekvapiť a nepredbiehajme, možno to nakoniec nebude také zlé a v novele sa objaví aj nejaký logický systém. Podrobnosti výpočtu novej environmentálnej dane totiž Ministerstvo financií totiž zatiaľ nezverejnilo.
Odpovedalo 1770 ľudí
zdroj: TASR, SITA